PRA035KKK Praksis i fordypning Kreativitet og kunstfaglig utviklingsarbeid
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bestått PRA034.
Innhold
Praksisen er direkte knyttet til studentens fordypning i Kreativitet og kunstfaglig utviklingsarbeid. Praksisperioden bygger på læringsutbyttebeskrivelsene i fordypningen KKK200.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
Kan skape estetiske opplevelser for og med barn
Ferdigheter
Studenten:
-
Kan planlegge, lede, gjennomføre og reflektere kritisk over kunstfaglig utviklingsarbeid
-
Kan dokumentere, presentere og reflektere over resultatet av egne prosjekter
Generell kompetanse
Studenten:
-
Kan reflektere om hvilken rolle kunst og kultur kan fylle i barns oppvekstmiljø
-
Kan reflektere faglig over sin egen rolle som formidler av kunstfagene
-
Kan inngår i et respektfullt og lyttende samspill med barn og voksne i barnehagen
-
Har en bevisst holdning til at barn og ansatte er kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunstneriske prosesser og prosjekter
-
Kan vise evne til et kritisk og utforskende blikk på egne og barnehagens ulike praksiser.
-
Kan bidra til forståelse for hvordan kunstfaglige tilnærminger kan fremme faglig utvikling i barnehagen.
-
Kan være gode kunstfaglige rollemodeller og samspillspartnere.
-
Kan strukturere og skape miljøer som inviterer til estetiske opplevelser, utforsking, skaperglede, improvisasjon og lek
-
Kan legge til rette for kunst og kulturopplevelser, og fremme barns estetiske utvikling
Undervisnings- og læringsformer
Praksis foregår i barnehage, og er obligatorisk. Det er 100% frammøte.
Omfang: 10 dager.
Oppgavene planlegges med utgangspunkt i læringsutbyttet for fordypningens praksisperiode, og de skal også ta utgangspunkt i praksisbarnehagens planer og de fagområdene i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver som er aktuelle for kunnskapsområdene.
Student og praksislærer planlegger i samråd med faglærer oppgaver i praksis.
Studentene skal i praksisperioden planlegge og gjennomføre et kunstfaglig utviklingsarbeid, hvor de tar i bruk ferdigheter og kunnskaper fra spesialiseringsemnet.
Studenten skal:
-
drøfte forventninger med praksislærer
-
levere forventningsnotat
-
planlegge, gjennomføre og evaluere oppgaver i forbindelse med fordypningen
-
i praksisperioden utvikle og høste erfaring med kunstfaglig arbeid
-
ha minst en lederdag, med særlig fokus på kunstfag
Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten:
-
tar i bruk ulike arbeidsmåter
-
gis økt ledelsesansvar fra de enkle til mer kompliserte oppgaver
-
utfordres til å ta egne valg og til å være kreativ i løsninger av arbeidsoppgavene
-
oppøver evnen til å gi tilbakemeldinger på andres arbeid
-
bruker tidligere erfaringer og kunnskap
Arbeidskrav:
I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et prosjektfremlegg fra praksis.
Eksamen
Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i fordypningsemnet.