Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått PRA034.

Innhold

Praksisen er direkte knyttet til studentens fordypning i Forming. Praksisperioden bygger på læringsutbyttebeskrivelsene i fordypningen KH-208.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • Kan gi inspirasjon og skape estetiske opplevelser for og med barn gjennom natur, kunst og kultur

  • Kan gi kunnskaper om egnede materialer, teknikker og estetiske virkemidler til skapende arbeid i forming

Ferdighet

Studenten:

  • Kan planlegge, lede og gjennomføre arbeid med to- og tredimensjonale materialer i forming

  • Kan dokumentere, presentere og reflektere kritisk over resultatet av egne formingsprosjekter

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan reflektere om hvilken rolle kunst og kultur kan fylle i barns oppvekstmiljø

  • Kan reflektere faglig over sin egen rolle som formidler av kunstfaget forming

  • Kan inngå i et respektfullt og lyttende samspill med barn og voksne i barnehagen

  • Har en bevisst holdning til at barn og ansatte er kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens formingsprosesser og kunstneriske prosjekter

  • Kan vise evne til et kritisk og utforskende blikk på egne og barnehagens ulike materialpraksiser i forming

  • Kan bidra til forståelse for hvordan kunstfaget forming kan bidra til å fremme faglig utvikling i barnehagen

  • Kan være gode kunstfaglige rollemodeller og samspillspartnere

  • Kan strukturere og skape miljøer som inviterer til estetiske opplevelser, utforsking, skaperglede, improvisasjon og lek

  • Kan legge til rette for kunst og kulturopplevelser og fremme barns estetiske utvikling

Undervisnings- og læringsformer

Praksis foregår i barnehage, og er obligatorisk. Det er 100% frammøte.

Omfang: 10 dager.

Student og praksislærer planlegger i samråd med faglærer oppgaver i praksis.

Studentene skal i praksisperioden planlegge og gjennomføre et kunstfaglig arbeid i forming.Her tar de i bruk ferdigheter og kunnskaper i faget.

Studenten skal:

  • drøfte forventninger med praksislærer

  • levere forventningsnotat

  • planlegge, gjennomføre og evaluere oppgaver i forbindelse med fordypningen

  • i praksisperioden utvikle og høste erfaring med ulike materialer, teknikker og estetiske virkemidler i forming

  • minst en lederdag, med særlig fokus på forming

Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten:

  • tar i bruk ulike arbeidsmåter

  • gis økt ledelsesansvar fra de enkle til mer kompliserte oppgaver

  • utfordres til å ta egne valg og til å være kreativ i løsninger av arbeidsoppgavene

  • oppøver evnen til å gi tilbakemeldinger på andres arbeid

  • bruker tidligere erfaringer og kunnskap

Arbeidskrav:

I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et fremlegg fra praksis.

Eksamen

Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i fordypningsemnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:55