PRA035FRI Praksis i fordypning Utefag
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bestått PRA034.
Innhold
Praksisen er direkte knyttet til studentens fordypning i Utefag. Praksisperioden bygger på læringsutbyttebeskrivelsene i fordypningen FRI200.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
Har kunnskap om hvordan stimulere barns naturglede, lek og læring i naturmiljø
-
Har kunnskap om hvordan fremme barns dannelse knyttet til bærekraftig utvikling (som respekt for alt liv og naturen)
-
Har kunnskap om hvordan naturen kan være:
-
en ressurs for barns helhetlig vekst og utvikling
-
en arena for helsefremmende aktiviteter
-
en arena for å imøtekomme barns utforskertrang, nysgjerrighet og kreativitet
-
Ferdighet
Studenten:
-
Kan planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk utviklingsarbeid knyttet til tematikken barn-natur
-
Kan stimulere til empati og respekt for alt levende
-
Kan vurdere kvaliteten på barnehagens uteområder og nærmiljø
-
Kan vurdere sikkerhet og risikomomenter i utendørs lekemiljø
Generell kompetanse
Studenten:
-
Kan stimulere til bærekraftig utvikling i samspill med barn, voksne og natur
-
Har glede av samspillet med barn og voksne både ute i naturen og inne i barnehagen
-
Kan stimulere barns tro på egne muligheter, samt håp og visjoner for framtida
-
Er utforskende og søkende etter nye muligheter for pedagogisk virksomhet i naturen sammen med barn og voksne
-
Kan kritisk reflektere over nye erfaringer i naturen både fra et teoretisk og praktisk perspektiv
-
Kan lede en minivariant av et pedagogisk utviklingsarbeid hvor naturen er læringsarenaen
-
Kan samarbeide med personale og medstudenter i prosessen knyttet til å planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeidet
-
Har erfaring med hvordan barns medvirkning kan påvirke utviklingsarbeidet
-
Kan dokumentere utviklingsarbeidet på en praktisk, faglig og reflektert måte
Undervisnings- og læringsformer
Praksis foregår i barnehage, og er obligatorisk. Det er 100% frammøte.
Omfang: 10 dager.
Oppgavene planlegges med utgangspunkt i læringsutbyttet for fordypningens praksisperiode, og de skal også ta utgangspunkt i praksisbarnehagens planer og de fagområdene i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver som er aktuelle for fordypningen.
Student og praksislærer planlegger praksisoppgavene i fellesskap.
Studentene skal samarbeide om å utføre et pedagogisk utviklingsarbeid med tema som har sin forankring i Utefag (både naturfag og friluftsliv/bevegelse må være med). Foruten å lede og utføre utviklingsarbeidet skal studenten delta i det pedagogiske arbeidet i barnehagehverdagen.
Det pedagogiske utviklingsarbeidet relaterer seg til følgende problemstilling: Hvordan kan barn medvirke i planlagte læringsaktiviteter i naturen, og hvordan kan naturen være en ressurs for å fremme deres mestring og læring i samspill med andre?
Utviklingsarbeidet er tredelt på følgende måte:
-
Observasjon, tema, mål og plan: Studentene skal observere barna i natur, og dokumentere observasjonene ved hjelp av et loggbokskjema. Barns observerte interesser og mestringsnivå skal danne utgangspunkt for valg av et/to tema(er). Studentene skal lage en didaktisk oversiktsplan over de planlagte læringsaktivitetene knyttet til tema(ene). Mål er rettet mot barns mestring og læring. De planlagte aktivitetene har til hensikt å fremme den ønskete utviklingen.
-
Praksis og observasjon: Studenten skal gjennomføre de didaktiske oppleggene i praksis. Den som ikke har hovedansvar for opplegget skal observere barnas respons på oppleggene. Studentene bytter på å observere. Det forventes også at studentene klarer å observere barna noe selv om de har ansvar for gjennomføringen. Studentene skal bruke loggskjema for å dokumentere observasjoner i praksis.
-
Refleksjon: I etterkant skal studentene på et faglig grunnlag reflektere over valg av tema, mål, plan og observasjonene fra praksis.
Studenten skal:
-
drøfte forventninger med praksislærer
-
levere forventningsnotat
-
planlegge, gjennomføre og evaluere oppgaver i forbindelse med fordypningen
-
ha én lederdag hvor oppgavene i fordypningen skal «prege» lederdagen
Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten:
-
tar i bruk ulike arbeidsmåter
-
gis økt ledelsesansvar fra de enkle til mer kompliserte oppgaver i form av et pedagogisk utviklingsarbeid hvor naturen er læringsarenaen
-
utfordres til å ta egne valg og til å være kreativ i løsninger av arbeidsoppgavene
-
oppøver evnen til å gi tilbakemeldinger på andres arbeid
-
bruker tidligere erfaringer og kunnskap
Arbeidskrav:
I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et arbeidskrav. Arbeidskravet skal integrere teori og praksiserfaringer slik det fremkommer av refleksjonsnotater, praksisfortellinger og andre oppgaver utført i praksis.
Arbeidskravet er i form av et framlegg hvor hver praksisgruppe lager en powerpoint-presentasjon som dokumenterer prosessen med det pedagogiske utviklingsarbeidet.
Eksamen
Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i fordypningsemnet.