Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått PRA034.

Innhold

Praksisen er direkte knyttet til studentens fordypning i Utefag. Praksisperioden bygger på læringsutbyttebeskrivelsene i fordypningen FRI200.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om hvordan stimulere barns naturglede, lek og læring i naturmiljø

  • Har kunnskap om hvordan fremme barns dannelse knyttet til bærekraftig utvikling (som respekt for alt liv og naturen)

  • Har kunnskap om hvordan naturen kan være:

    • en ressurs for barns helhetlig vekst og utvikling

    • en arena for helsefremmende aktiviteter

    • en arena for å imøtekomme barns utforskertrang, nysgjerrighet og kreativitet

Ferdighet

Studenten:

  • Kan planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk utviklingsarbeid knyttet til tematikken barn-natur

  • Kan stimulere til empati og respekt for alt levende

  • Kan vurdere kvaliteten på barnehagens uteområder og nærmiljø

  • Kan vurdere sikkerhet og risikomomenter i utendørs lekemiljø

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan stimulere til bærekraftig utvikling i samspill med barn, voksne og natur

  • Har glede av samspillet med barn og voksne både ute i naturen og inne i barnehagen

  • Kan stimulere barns tro på egne muligheter, samt håp og visjoner for framtida

  • Er utforskende og søkende etter nye muligheter for pedagogisk virksomhet i naturen sammen med barn og voksne

  • Kan kritisk reflektere over nye erfaringer i naturen både fra et teoretisk og praktisk perspektiv

  • Kan lede en minivariant av et pedagogisk utviklingsarbeid hvor naturen er læringsarenaen

  • Kan samarbeide med personale og medstudenter i prosessen knyttet til å planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeidet

  • Har erfaring med hvordan barns medvirkning kan påvirke utviklingsarbeidet

  • Kan dokumentere utviklingsarbeidet på en praktisk, faglig og reflektert måte

Undervisnings- og læringsformer

Praksis foregår i barnehage, og er obligatorisk. Det er 100% frammøte.

Omfang: 10 dager.

Oppgavene planlegges med utgangspunkt i læringsutbyttet for fordypningens praksisperiode, og de skal også ta utgangspunkt i praksisbarnehagens planer og de fagområdene i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver som er aktuelle for fordypningen.

Student og praksislærer planlegger praksisoppgavene i fellesskap.

Studentene skal samarbeide om å utføre et pedagogisk utviklingsarbeid med tema som har sin forankring i Utefag (både naturfag og friluftsliv/bevegelse må være med). Foruten å lede og utføre utviklingsarbeidet skal studenten delta i det pedagogiske arbeidet i barnehagehverdagen.

Det pedagogiske utviklingsarbeidet relaterer seg til følgende problemstilling: Hvordan kan barn medvirke i planlagte læringsaktiviteter i naturen, og hvordan kan naturen være en ressurs for å fremme deres mestring og læring i samspill med andre?

Utviklingsarbeidet er tredelt på følgende måte:

  1. Observasjon, tema, mål og plan: Studentene skal observere barna i natur, og dokumentere observasjonene ved hjelp av et loggbokskjema. Barns observerte interesser og mestringsnivå skal danne utgangspunkt for valg av et/to tema(er). Studentene skal lage en didaktisk oversiktsplan over de planlagte læringsaktivitetene knyttet til tema(ene). Mål er rettet mot barns mestring og læring. De planlagte aktivitetene har til hensikt å fremme den ønskete utviklingen.

  2. Praksis og observasjon: Studenten skal gjennomføre de didaktiske oppleggene i praksis. Den som ikke har hovedansvar for opplegget skal observere barnas respons på oppleggene. Studentene bytter på å observere. Det forventes også at studentene klarer å observere barna noe selv om de har ansvar for gjennomføringen. Studentene skal bruke loggskjema for å dokumentere observasjoner i praksis.

  3. Refleksjon: I etterkant skal studentene på et faglig grunnlag reflektere over valg av tema, mål, plan og observasjonene fra praksis.

Studenten skal:

  • drøfte forventninger med praksislærer

  • levere forventningsnotat

  • planlegge, gjennomføre og evaluere oppgaver i forbindelse med fordypningen

  • ha én lederdag hvor oppgavene i fordypningen skal «prege» lederdagen

Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten:

  • tar i bruk ulike arbeidsmåter

  • gis økt ledelsesansvar fra de enkle til mer kompliserte oppgaver i form av et pedagogisk utviklingsarbeid hvor naturen er læringsarenaen

  • utfordres til å ta egne valg og til å være kreativ i løsninger av arbeidsoppgavene

  • oppøver evnen til å gi tilbakemeldinger på andres arbeid

  • bruker tidligere erfaringer og kunnskap

Arbeidskrav:

I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et arbeidskrav. Arbeidskravet skal integrere teori og praksiserfaringer slik det fremkommer av refleksjonsnotater, praksisfortellinger og andre oppgaver utført i praksis.

Arbeidskravet er i form av et framlegg hvor hver praksisgruppe lager en powerpoint-presentasjon som dokumenterer prosessen med det pedagogiske utviklingsarbeidet.

Eksamen

Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i fordypningsemnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:55