Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Ingen.

Innhold

Praksisperioden har fokus på relasjon, barn-barn eller barn-voksen, og studentene skal trene på ledelse av seg selv og barn.

Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg begynnende kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon.

Mer konkret informasjon om innholdet i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu.

Læringsutbytte

Ferdigheter

Studenten

  • kan stimulere og støtte barns ulike evner og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger

  • kan reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning

  • kan bruke sin faglighet til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring og utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap

  • er endrings- og utviklingsorientert

  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig

Kunnskapsområde

Denne praksisperioden bygger på følgende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Natur, helse og bevegelse (NHB) og Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE). Kunnskapsområdene har særegne læringsutbyttebeskrivelser knyttet til praksisstudiet som synliggjør kunnskapsområdets egenart i praksisperioden.

Undervisnings- og læringsformer

I praksis er studenten under jevnlig profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal observere, planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over barnehagens praksis. Dette gjøres skriftlig og muntlig.

Praksis foregår i barnehage og er obligatorisk.

Omfang: 20 dager.

Vilkår for å få bestått praksis

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få bestått praksis.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres digitalt ved slutten av praksisperioden.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsene og kjennetegn ved vurdering for praksisperioden. Det er utarbeidet et eget dokument som tydeliggjør kjennetegn for vurdering av praksisperioden. Dette dokumentet finnes på www.uia.no/praksisblu.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:52