Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Lærerspesialistutdanning i bygg- og anleggsteknikk

Forkunnskapskrav

  • PED988 Praktisk yrkesdidaktikk i bygg- og anleggsteknikkfaget (15 sp)
  • PED989 Moderne prinsipper for bygg- og anleggsbransjen (15 sp)

Innhold

Emnet har fokus på hvordan en som lærer kan være med å utvikle egen skole som en lærende organisasjon. Dette gjøres bl. annet ved å se nærmere på hva slags organisasjon egen skole er og hvilken fortolkningsramme som skal legges til grunn (strukturell, kulturell, humanistisk eller politisk). Det vil også bli lagt vekt på hvordan man kan gjennomføre utviklingsprosesser på egen skole i samarbeid med alle aktører i videregående opplæring. Emnet bygger både på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap som er aktuell for lærere i videregående opplæring. I Stortingsmelding 22 (2010-2011) fremgår det at UH-sektoren skal hjelpe skoler til å utvikle blant annet kompetanse i forhold til: vurdering for læring, klasseledelse, organisasjonslæring og pedagogisk refleksjon mellom skoler i et nettverk. Emnet legger vekt på at lærere fra flere skoler og kulturer samarbeider og der igjennom bidrar til at det beste fra hver skole blir synligjort og delt.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten: 

Kunnskaper 

  • ha kunnskap om nytt yrkesfaglig innhold (Læreplanverk 2020) i arbeidet som lærere i videregående skole
  • ha innsikt i de viktigste nasjonale styringsdokumenter for bygg- og anleggsteknikk som omfatter hele opplæringsløpet
  • ha kunnskap om skolekultur generelt og grep som kan tas for videreutvikling og endring av denne

Ferdigheter 

  • kunne bidra til å utvikle egen skole som en lærende organisasjon
  • kunne initiere og gjennomføre yrkesfaglige utviklingsprosesser samt veilede kolleger ved å anvende digitale verktøy i kommunikasjon, planlegging og dokumentasjon

Generell kompetanse 

  • kunne lede FoU-arbeid i samarbeid med kollegaer og ledelse i skole og bedrift
  • kunne vurdere bygg- og anleggsvirksomhet ut fra et globalt klimaperspektiv
  • ha kjennskap til kompetanser for det 21. århundre generelt og for bygg- og anleggsteknikk spesielt

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å gå opp til eksamen må studenten ha møtt på de tre obligatoriske samlingene og fått godkjent de obligatoriske arbeidskravene. Arbeidskravene vil bli kunngjort ved studiestart og publisert i læringsplattformen. 

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert med totalt tre obligatoriske fysiske samlinger og to nettbaserte samlinger. På samlingene skal studentene arbeide med individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til aktuelle arbeidsoppgaver og fagstoff.

Arbeidsmåtene på de fysiske samlingene baseres på forelesninger og studentaktive læringsformer hvor aktuelle og skolerelevante temaer bearbeides av studentene i grupper under veiledning av faglærer. 

Det legges stor vekt på selvstudium og aktivitet blant studentene mellom samlingene. Studentene arbeider med utviklingsoppgaver på egen skole, diskuterer funn på nettmøtene, justerer individuelle oppgaver etter veiledning før de leverer et skriftlig arbeid. Nettmøtene foregår i konferansenettverket til Canvas.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på om lag 400 timer.  

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Skriftlig eksamen er en 14-dagers gruppeeksamen med et omfang på 6000 ord +/- 10%. Det skal være maks. fire studenter per gruppe. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter. Karakteren gjøres felles for hele gruppen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:51