PED991 Veiledningspedagogikk for lærerutdannere i praksisfeltet trinn 1-10.
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Line Beate Tandsæther Mastad
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 3 semester
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller fullført bachelorgrad.
Innhold
Emnet er rettet mot veiledning av praksislærere/veiledere for nyutdannede nyansatte. De som følger emnet skal tilegne seg forskningsbasert innsikt og erfaringsbasert kunnskap om praksisfeltet som lærerutdanningsarena og egen rolle som lærerutdanner. Emnet vil ha tre tyngdepunkt som vil gå inni hverandre:
Tema 1 Profesjonskunnskap
Gjennom inngående kjennskap til kjennetegn ved lærerprofesjonen, skal praksislæreren/veilederen kunne identifisere ulike utviklingsområder i profesjonsutviklingen hos lærerstudenter og nyutdannede nyansatte lærere. Veiledningsstudiet vil gi deltageren innsikt i hvordan de kan støtte studenter og nyutdannede nyansatte i styrking av sin profesjonsidentitet samt deltagelse i lærerprofesjonen.
Tema 2 Veiledningsteori og metode gir en innføring i hvordan veiledning som teori og metode kan brukes i lærerstudenters læring og i veiledning av nyutdannede. Dette blir belyst både gjennom teori om ulike veiledningsretninger, veiledning som metode og gjennom utøvelse av veiledning i praksis.
Tema 3 Læreren med forskerblikk
Praksislæreren/veilederen skal kunne orientere seg i forskningslitteratur knyttet til lærerprofesjonen og være i stand til å gjennomføre eget forsknings -og utviklingsarbeid i den hensikt å bedre undervisningskvaliteten og/eller skolen som lærende organisasjon. Denne erfaringen og kunnskapen kan danne grunnlag for å veilede lærerstudenter og nyutdannede nyansatte når de skal forankre pedagogiske og didaktiske valg i et vitenskapelig landskap og reflektere over effektene/konsekvensene av de valgene en tar sammen med medstudenter og kolleger.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal praksislæreren/veilederen:
Kunnskap
-
ha inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske perspektiver på veilederrollen
-
ha inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging
-
ha kunnskap om ulike former for forsknings- og utviklingsarbeid til bruk i profesjonsutvikling
-
ha avansert kunnskap om praksisfeltet som læringsarena for profesjonsutdanning og overgang fra utdanning til yrke
-
ha inngående kjennskap til sentrale styringsdokumenter
Ferdigheter
-
kunne anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å analysere og kritisk reflektere over egen veilederrolle og profesjonsveiledning i utdanning og yrke
-
kunne planlegge veiledning i sammenheng med skolens samfunnsmandat, sentrale styringsdokumenter og forskningsbasert kunnskap
-
kunne observere, analysere og reflektere over praksissituasjoner
-
kunne vurdere lærerstudenter i praksis og gi læringsfremmende tilbakemeldinger
-
kunne lede, veilede og arbeide selvstendig og praktisk med pedagogisk utviklingsarbeid
-
kunne kritisk vurdere og bruke digitale verktøy som redskap i veiledning av studenter og nyutdannede nytilsatte
Generell kompetanse
-
kunne analysere profesjonsforskning, profesjonsteori og forskningsetiske problemstillinger innen veiledningsfeltet i skolen
-
kunne planlegge, gjennomføre samt analysere og evaluere veiledningsprosesser for studenter og nyutdannede nytilsatte
-
kunne analysere og vurdere veiledningens betydning for lærerstudentens læring og utvikling
-
ved hjelp av veiledningspedagogisk kompetanse, kunne synliggjøre og formidle erfarings- og forskningsbasert kunnskap
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det er et vilkår for å gå opp til eksamen at en har levert og bestått to arbeidskrav.
Arbeidskrav 1: Skriftlig individuell oppgave basert på veiledningssamtaler, og knyttet til fagstoff fra temaene profesjonskunnskap og veiledningsteori- og metode. Arbeidskravet skal være veiledet og vurdert. Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Arbeidskrav 2: Skriftlig gruppeoppgave basert på forsknings- og utviklingsarbeid gjennomført i grupper siste semester. Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er en innføring i profesjonsveiledning for lærere. Det vil være organisert rundt skolebaserte samlinger med fellesundervisning i form av forelesninger og lærende møter. En vil også gjøre seg bruk av basisgrupper, praktiske arbeidsplassbaserte veiledningsøvelser med studenter og kollegaer, og skriftlige arbeider. Det legges opp til deltagende og varierte arbeidsmåter der praksislærer/veileder får praktisk erfaring i veiledning. Emnet er praksisrettet og forutsetter aktiv deltagelse fra deltakerne. Bruk av digitale verktøy og arbeidsmåter vil inngå i utdanningen. Det legges opp til at det både jobbes felles på skolene og individuelt mellom samlingene. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder fastsetter evalueringsform i samråd med studenttillitsvalgt og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Muntlig gruppeeksamen. Individuell vurdering med gradert karakter
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED982 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i grunnskolelærerutdanningen | 10 |
PED992 – Veilederutdanning grunnemne. Veiledningsteori og metode | 10 |
PED972 – Skolebasert veiledningspedagogikk for praksislærere og veiledere for nyutdannede | 10 |
PED982 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i skolen | 10 |
PED980 – Veiledningspedagogikk for yrkesfaglærere | 5 |