Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning og ansettelse i undervisningsstilling i videregående opplæring.

Innhold

Emnet gir en grundig innføring i de utfordringer og muligheter som ligger i det å undervise en sammensatt elevgruppe. Tema som belyses i emnet er yrkesrettet og relevant opplæring, ulike undervisningsmetoder, dybdelæring gjennom entreprenørielle metoder og vurdering av undervisning og læring.

Emnet bygger både på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap som er aktuell for yrkesfaglærere og faglærere i fellesfag. Det vil bli lagt vekt på å forstå hvordan undervisnings- og opplæringspraksis kan analyseres og videreutvikles ved at fellesfaglærer og yrkesfaglærer samarbeider. Utvikling av metode- og analysekompetanse for læreren, vil bli vektlagt som en del av opplæringen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskaper

· kunne identifisere utfordringer og muligheter relatert til elevenes læring i yrkesfaglige studieprogram

· kjenne til og forstå begrunnelsen for relevant yrkesretting av fellesfagene

· kjenne til og forstå begrunnelsen for fellesfagenes i programfag

· kunne identifisere utfordringer og muligheter relatert til et tverrfaglig samarbeid mellom fellesfaglærer og yrkesfaglærer

· ha kunnskap om begrepene livsmestring og folkehelse, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling

Ferdigheter

· stimulere til læring og yrkesutøvelse

· analysere læreplaner og praktisere relevant yrkesretting i aktuelt fellesfag

· anvende aktuelt fellesfag i yrkesfaglig programfag

· utvikle og gjennomføre undervisningsopplegg hvor fellesfag og yrkesfag gjensidig styrker hverandre

· bruke entreprenørielle metoder i tverrfaglig undervisning

· utvikle et tverrfaglig undervisningsopplegg for eget fag, på egen skole

Generell kompetanse

· kunne ta ansvar for at elevene møter yrkesrettede undervisningsmetoder i et godt læringsmiljø som fremmer motivasjon og økt læringsutbytte

· vurdere suksesskriterier for yrkesrettet, motiverende og relevant opplæring

· bidra til erfaringsutveksling og nettverksbygging

· bidra til å lage en handlingsplan for tverrfaglig undervisning på egen skole

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • tilstedeværelse på de fem obligatoriske samlingene
  • fire obligatoriske arbeidskrav må være godkjent

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli undervist i 50 timer fordelt på fem obligatoriske samlinger. Hver samling vil bestå av én kveld (4 timer) og en påfølgende dag (6 timer). Det legges opp til tre samlinger i høstsemesteret og to samlinger i vårsemesteret. Studentene skal arbeide med konkrete undervisningsrelaterte oppgaver mellom samlingene. Oppgavene/rapportene er individuelle med mulighet for samarbeid med kolleger ved gjennomføringene av forsøkene. Oppgavene er knyttet til gjennomgått stoff på samlingen. Totalt er det lagt opp til fire obligatoriske oppgaver. Undervisningen skal foregå primært ved UiA, men med mulighet til å legge samlinger til videregående skoler i Agder, som kan fungere som eksempelskoler.

Arbeidsmåtene på undervisningsdagene baseres på forelesninger, seminarer, observasjon av praksis og studentaktive læringsformer, hvor aktuelle og skolerelevante case bearbeides av studentene i team.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Et refleksjonsnotat som tar utgangspunkt i erfaringer med oppgavene som er gjennomført i emnet, og individuell muntlig eksamen. Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:50