PED985 Kompetanseutvikling for assistenter/fagarbeidere i barnehage 2
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Kompetanseutv. for barnehageassistenter
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse. Bestått PED956.
Innhold
Studiet er en kombinasjon av teoretisk og erfaringsbasert tilnærming til sentrale emner knyttet til arbeid i barnehage. Innholdet tar utgangspunkt i studentenes forutsetninger og behov.
Tema som behandles i undervisningen
-
-
barnehagens gjeldende formelle rammer og konsekvenser for rolle og funksjon
-
livsmestring, helse, trivsel, livsglede
-
legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltagelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna
-
bærekraftig utvikling; medvirkning, handle etisk og tenke kritisk
-
Relasjonskompetanse og relasjonsarbeid
-
leke og eksperimentere med tall, mengde og telling på ulike måter
-
Læringsutbytte
Studenten
Kunnskap
-
har kunnskap om aktuelle teorier, metoder og begreper om barnehagen, barndom og barns utvikling, lek og læring
-
har kunnskap om nye begreper i rammeplanen som livsmestring, helse og bærekraft og hva det innebærer for det pedagogiske arbeidet i barnehagen
-
har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, med fokus på livsmestring og helse, likestilling, utvikling og bærekraft
-
ha kunnskap om matematikk i barnehagen
Ferdigheter
-
har ferdigheter i å planlegge, gjennomføre, evaluere og reflektere over eget arbeid
-
kan etablere omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse av hvert enkelt barn og framstå som en god rollemodell både for barn og i samarbeid med personale og foresatte
Generell kompetanse
-
kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barnas særegne behov og læringsmuligheter uansett alder og sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
-
kan reflektere rundt egne ressurser og rolle i barnehagen i samarbeid med sine medarbeidere
Vilkår for å gå opp til eksamen
Tilstedeværelse på samlingene (80%)
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
-
et prosjektarbeid på egen arbeidsplass. Studenten skal reflektere kritisk over eget arbeid. Studentens refleksjon dokumenteres i 4 refleksjonsnotat.
-
en gruppeoppgave med fokus på refleksjoner over erfaringer gruppemedlemmene har gjort ved gjennomføring av prosjektarbeidet
Nærmere informasjon om arbeidskravene gis ved oppstart.
Undervisnings- og læringsformer
Det benyttes varierte arbeidsmåter som omfatter forelesninger, gruppearbeid, fremlegg, praksiserfaringer, rollespill og refleksjonsoppgaver. Kurset har følgende oppbygging:
-
fem samlinger inkludert én fagdag
-
arbeid med et individuelt prosjektarbeid på egen arbeidsplass mellom samlingene
-
arbeid med en oppgave i grupper mellom samlingen
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Muntlig eksamen i gruppe. Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått.