PED979 Metodemangfold i undervisningen av sammensatte elevgrupper
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Frank Egeland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Yrkesfaglærerløftet
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Generell studiekompetanse. Søkere må være ansatt i videregående skole og undervise i programfag på yrkesfaglige utdanningsprogram.
Innhold
Emnet gir en grundig innføring i de utfordringene og mulighetene som ligger i det å undervise en sammensatt elevgruppe. Tema som belyses i emnet er elev-/læreforutsetninger, tilpasset og differensiert opplæring, ulike undervisningsmetoder og vurdering av undervisning og læring.
Emnet bygger både på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap som er aktuell for yrkesfaglærere. Det vil bli lagt vekt på å forstå hvordan undervisnings- og opplæringspraksis kan analyseres og videreutvikles sammen med alle aktørene i videregående opplæring.
Utvikling av metode- og analysekompetanse for læreren vil bli vektlagt som en del av opplæringen.
Fagfornyelsen skal ha en sentral plass i emnet med serlig fokus på de tværfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Kunnskaper
-
identifisere utfordringer og muligheter relatert til sammensatte elevgrupper
-
forstå begrunnelsene for tilpasset opplæring
-
ha kunnskap om hvordan metodemangfold i undervisningen kan være en viktig faktor i forhold til livsmestring og dybdelæring.
Ferdigheter
-
motivere til læring og yrkesutøvelse
-
praktisere tilpasset og differensiert opplæring for en sammensatt elevgruppe
-
variere opplæring med metoder som fremmer læring
-
legge til rette for dybdelæring hos eleverne
Generell kompetanse
-
ta ansvar for at elevene møter varierte undervisningsmetoder i et godt læringsmiljø som fremmer motivasjon og økt læringsutbytte
-
ha et reflektert forhold til den doble rollen som yrkesfaglæreren har som lærer og som yrkesutøver av et fag vurdere suksesskriterier for tilpasset og inkluderende opplæring
-
forstå betydningen av bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap i et dannings- og utdanningsperspektiv
Vilkår for å gå opp til eksamen
Tilstedeværelse på de fem obligatoriske samlingene.
Skriftlige og praktiske arbeidskrav må være godkjent. Obligatoriske oppgaver vil bli kunngjort ved studiestart og publisert i læringsplattformen.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert med tre fysiske samlinger over to dager og to nettbaserte samlinger. Hver fysiske samling vil ha ti undervisningstimer. Det er videre lagt opp til tre perioder mellom samlingene hvor studentene skal arbeide med individuelle oppgaver knyttet til gjennomgått og kommende fagstoff.
Arbeidsmåtene på samlingene er basert på forelesninger, seminarer og studentaktive læringsformer hvor aktuelle og skolerelevante cases bearbeides av studentene i team.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.