PED972 Skolebasert veiledningspedagogikk for praksislærere og veiledere for nyutdannede
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Andreas Reier Jensen
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 3 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Veiledningspedagogikk for praksislærere i lærerutdanningen - 1
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Bestått lærerutdanning. Ansatte ved partnerskoler med annen utdanning fra universitet eller høgskole av et omfang på minst 180 sp, kan også bli tatt opp til emnet.
Innhold
Emnet skal kvalifisere praksislærere som lærerutdannere gjennom å gi forskningsbasert innsikt og ferdigheter i, hvordan best mulig legge til rette for lærerstudenters læring og profesjonelle utvikling. Emnet er delt i tre temaer, et i hvert semester.
Tema 1 Profesjonskunnskap gir kunnskap og innsikt i hvordan praksislærerne gjennom sin veiledning kan understøtte studentene og nyutdannede lærere i deres profesjonsutvikling ved å belyse teorier om identitet, læringsprosesser, etikk og profesjonsutvikling.
Tema 2 Veiledningsteori og metode gir en innføring i hvordan veiledning som teori og metode kan brukes i lærerstudenters læring og i veiledning av nyutdannede. Dette blir belyst både gjennom teori om ulike veiledningsretninger, veiledning som metode og gjennom utøvelse av veiledning i praksis.
I tema 3, i kursets siste semester, velger skolene å fordype seg i enten klasseledelse eller Lesson Study.
Tema 3 a) Profesjonell klasseledelse er en helt grunnleggende del av lærerrollen. Klasseledelse er sentralt for å kunne gjennomføre undervisning, skape gode pedagogiske relasjoner til elevene og ikke minst bidra til læring. Temaet vektlegger særlig hvordan både forskningsbasert kunnskap om klasseledelse og praktiske ferdigheter i klasseledelse, kan tematiseres i praksisopplæringen av lærerstudenter.
Tema 3 b) Lesson Study, er en systematisk metode med opprinnelse fra Japan («Kenkyou jugyou» / forskningstime). Målet med metoden er å forbedre undervisningen for å øke elevens læring. Temaet handler om hvordan lærere gruppevis kan formulerer konkrete og forskbare problemstillinger som grunnlag for en systematisk observasjon av lærergruppens undervisning og elevenes læringsprosesser. Lærergruppens observasjon blir så gjenstand for diskusjon, felles refleksjon og rapportering.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten skal ha kunnskap om
-
grunnleggende veiledningsteori og sentrale veiledningspedagogiske teorier og strategier
-
kommunikasjon og samspill i veiledning
-
egen rolle som lærerutdanner og praksisfeltet som læringsarena for profesjonsutdanning.
-
læreryrket som profesjon, og profesjonell yrkesutvikling og utfordringer knyttet til overgang fra utdanning til læreryrke
-
lærerstudenters læring og profesjonelle utvikling
enten
-
klasseledelse og klasselederrollens betydning for læring
eller
-
Lesson Study som teori, metode og praksis
-
Lesson Study som metode i praksisveiledningen
FERDIGHETER
Studenten skal ha ferdigheter i å
-
veilede studentene i undervisningsplanlegging, gjennomføring av undervisning og evaluering av undervisning
-
dokumentere og evaluere studenters utvikling og læring
-
observere, analysere og reflektere over praksissituasjoner, og gi læringsfremmende tilbakemeldinger
-
planlegge, gjennomføre og vurdere ulike veiledningssamtaler
enten
-
demonstrere, tolke og diskutere ulike klasseromssituasjoner
eller
-
anvende og vurdere Lesson study som metode og praksis både i eget utviklingsarbeid og som verktøy i veiledning av studenter
GENERELL KOMPETANSE
Studenten skal ha generell kompetanse i å
-
analysere, diskutere og evaluere praksisopplæring i lys av forskning, profesjonsetiske perspektiver og utdanningspolitiske føringer
-
analysere, identifisere og diskutere dilemmaer som veileder knyttet til studenters læring av læreryrket
-
analysere, diskutere og evaluere lærerrollen og ulike metoder for lærerstudenters og elevers læring
enten
-
analysere, diskutere og evaluere klasseledelse som del av lærerrollen og lærerutdannerrollen
eller
-
analysere, diskutere og evaluere Lesson Study som metode og praksis både i eget utviklingsarbeid og som veiledningsmetode for studenter
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått to obligatoriske skriftlige arbeider.
-
ett arbeid er knyttet til tema 1 Profesjonskunnskap og tema 2 Veiledningsteori og metode
-
ett arbeid er knyttet til enten 3 a) rapportering av et klasseledelsesprosjekt eller til 3b) rapportering av en Lesson-Study-syklus
-
75% oppmøte på samlingene
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert. På samlingene legges det opp til forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og veiledning. Det er krav om 75% deltakelse på samlingene. I første og andre semester skal studenten arbeide med en individuell, skriftlig oppgave knyttet til profesjonsteori og veiledningsteori og metode. I sist semester skal studentene i grupper, skrive en rapport tilknyttet et klasseledelsesprosjekt eller en Lesson Study-syklus. Begge de skriftlige oppgavene må leveres og godkjennes av faglærer.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Muntlig gruppeeksamen med individuell karakter. Studentene vurderes individuelt. Gradert karakter.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
Emnet tilbys til UiAs partnerskoler i trinn 8-13 utdanningene.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED991 – Veiledningspedagogikk for lærerutdannere i praksisfeltet trinn 1-10. | 10 |
PED982 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i grunnskolelærerutdanningen | 10 |
PED982 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i skolen | 10 |
PED952 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i grunnskolelærerutdanningen | 5 |
PED980 – Veiledningspedagogikk for yrkesfaglærere | 5 |
PED992 – Veilederutdanning grunnemne. Veiledningsteori og metode | 5 |
PED4310 – Ped. veiledning 1.halvår, skriftlig eksamen | 2.5 |
PED4320 – Ped. veiledning 1.halvår, muntlig eksamen | 2.5 |