Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Veiledningspedagogikk 2, skole og barnehage

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning/barnehagelærerutdanning eller fullført bachelorgrad.

Minst 15 sp veiledningspedagogikk etter fullført utdanning.

Minimum to års praksis fra skole- eller barnehagesektor etter fullført utdanning.

Innhold

Formålet med emnet er å bidra til dypere forståelse av det pedagogiske veiledningsfeltets ulike teorier, tilnærminger, roller, relasjoner og aktiviteter.

Emnet gir kunnskap om og erfaring med praktisk anvendelse og design av veiledning og veiledningsordninger på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå. Det gis innføring i gruppeveiledning i ulike kontekster.

Det legges vekt på at studentene skal utvikle et analytisk, reflektert og kritisk syn på ulike tilnærminger, og tilpasse metoder og strategier til skiftende kontekster.

Veiledningspedagogikk knytter seg både til en virksomhet og et fagområde. Studenten skal både utvikle sin veiledningspraksis, og sin analytiske og kritiske evne.

Mulige motsetninger mellom individuelle, samfunnsmessige, samt ulike profesjoners behov og målsettinger belyses og drøftes. Det legges vekt på etiske problemstillinger og refleksjon rundt begrepet veiledningskvalitet.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • har erfarings- og forskningsbasert kunnskap om sentrale veiledningsteorier, innen individ-, gruppe- og organisasjonskontekst

  • har avansert kunnskap om praksisfeltet som læringsarena for profesjonsutdanning, med vekt på veiledningskvalifikasjoner hos praksislærer, veileder og mentor

  • kan anvende kunnskap om gruppeprosesser og konflikthåndtering i ulike yrkes- og utdanningskontekster

FERDIGHETER
Studenten

  • skal kunne utforske, analysere og kritisk reflektere over pedagogisk veiledning, egen rolle som veileder, samt vurdering av studenter i praksis

  • er i stand til å anvende grunnleggende veiledningsferdigheter på individ, gruppe og organisasjonsnivå

  • skal kunne analysere, og arbeide selvstendig og praktisk med veiledningspedagogisk utviklingsarbeid, herunder anvende digital veiledningsteknologi

  • er i stand til å gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- og/eller utviklingsprosjekt knyttet til egen pedagogisk veiledningspraksis, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • kan analysere og kritisk reflektere over praksis som utdanningsarena i spenningsfeltet mellom samfunns-, organisasjons- og individnivå

  • kan anvende, formidle og forholde seg kritisk til ulike pedagogiske og didaktiske tilnærminger til veiledningsfeltet

  • kan identifisere og finne løsninger på etiske problemstillinger i samsvar med en verdibasert grunnholdning

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente arbeidskrav fra arbeid i grupper. Antall publiseres ved studiestart.
Deltagelse på seminar med egentrening.
Godkjent individuell, skriftlig oppgave.

 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er samlingsbasert og organiseres rundt forelesning, seminar og oppgaver, med forutsetning om aktiv deltagelse fra studentene.

Det er obligatorisk å delta gruppearbeid og seminar med egentrening, der studentene anvender erfaringsbasert- og forskningsbasert kunnskap på problemstillinger fra praksis. Studenter og lærere kommenterer, gir tilbakemelding på og diskuterer problemstillinger fra egentreningen. I tillegg skal studenten skrive en individuell oppgave.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Skriftlig individuell semesteroppgave der studentene, på bakgrunn av teori, beskriver, kritisk vurderer og diskuterer en praktisk veiledningssituasjon. Gradert karakter.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED523 – Rådgivning 15
PED962 – Veiledning og rådgivning 15
PED993 – Veilederutdanning. Profesjonskvalifisering og kollegaveiledning 15
PED971 – Veiledningspedagogikk 2 for veiledere, praksislærere og mentorer i barnehage og skole 15
PED994 – Veilederutdanning valgemne 1b. Profesjonsveiledning. 10
PED512 – Rådgiving 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:45