Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk

Forkunnskapskrav

Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram

Innhold

Emnet vil ta for seg både eldre og nyere teori om og, undersøkelser av, pedagogiske institusjoner. Det vil bli arbeidet med emnet gjennom felles lesning og diskusjon av såvel mer oversiktspreget forskningslitteratur, som utvalgte undersøkelser, og diskusjonene vil løpende relatere seg til ph.d.-kandidatene egne prosjekter.

I tillegg vil det bli fokusert på sentrale forskningsmetodiske og analytiske tilnærminger innenfor institusjonsforskningsfeltet. Det vil i tillegg bli arbeidet med felles refleksjoner over hvilke typer metodiske tilnærminger ph.d.-kandidatene selv arbeider med, eller planlegger å arbeide med, i sine egne prosjekter.

Emnet er delt opp i en rekke temaer, som sammen gir en grundig innføring i både aktuelle og klassiske tilnærminger til institusjonsforskning. Det dreier seg om selve institusjonsbegrepet, om de spesielle rationaler og logikker som knyttes til selve institusjonsformen, samt om de kritiske diskusjoner som har vært ikke minst ift. pedagogiske institusjoner. Emnet vil også belyse undersøkelser og teoretiske diskusjoner om institusjonaliseringsprosesser og den betydning som pedagogiske institusjoner har for identitetsdannelse og subjektposisjoner. I tillegg vil en del av emnet være rettet mot metodiske tilnærminger til forskning i pedagogiske institusjoner, og konsekvenser av teoretiske og begrepsmessige valg vil bli behandlet og diskutert. Etiske dimensjoner i forskningsarbeidet vil også bli diskutert.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal kandidaten:

  • Ha kjennskap til, og etablere kritiske vurderinger av forskjellige teoretiske tilnærminger til institusjonsforskning

  • Ha kjennskap til, og være i stand til kritisk å vurdere rekkevidden av og anvendelsesmuligheter til relevante kvalitative forskningsmetoder innen institusjonsforskning

  • Ha oversikt over, og være i stand til å etablere en kritisk diskusjon av undersøkelser av og i pedagogiske institusjoner

  • Kunne diskutere relevansen av de teorier, undersøkelser og diskusjoner som er blitt presentert på kurset, i forhold til empirisk materiale og analyser i eget ph.d. prosjekt.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Ved første samling forventes at samtlige deltakere kort presenterer sitt eget forskningsprosjekt både muntlig og skriftlig, slik at alle deltakere er kjent med hverandres arbeid. I løpet av de seks samlingene skal hver kandidat dessuten muntlig drøfte eget forskningsprosjekt i lys av de institusjonsteoretiske tilnærminger med henblikk på en felles diskusjon.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil organiseres over seks samlinger, hver av en dags varighet med følgende tematikker:

  1. Institusjonsbegrep og institusjonsteori

  2. Institusjonslogikker

  3. Institusjonskritikk

  4. Institusjonalisering

  5. Identiteter, kategorier og subjektposisjoner

  6. Metodiske tilnærminger til institusjonsforskning

Det vil bli holdt seminarer, innbefattet forelesninger, felles diskusjoner, fremlegg fra ph.d.-kandidaten og veiledning.

Tilgang for privatister

Nei

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:44