Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk

Forkunnskapskrav

Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram

Innhold

Emnet vil drøfte lærerprofesjonenes egenart i lys av sentrale posisjoner i moderne profesjonsteori, i pedagogisk filosofi og i lys av et utvalg forskningsstudier. Et særlig anliggende er å kunne tematisere og drøfte noen av de fremtidige utfordringer som utdanningen av lærere og barnehagelærere og profesjonen står overfor. Dette er særlig konkretisert til møter mellom den profesjonelle og den lærende og til utøvelsen av de profesjonelle handlingene i en slik interaksjon.

Læringsutbytte

Etter endt emne skal kandidaten:

  • ha oversikt over sentrale kunnskapstradisjoner innenfor pedagogikken og være i kunnskapsfronten i forhold til å kunne beherske fagområdets problemstillinger og forskningsmetoder

  • kunne bidra til utvikling av ny kunnskap og nye teorier i pedagogikk og være i stand til å formulere nye prosjekter også av tverrfaglig art

  • være i stand til å tenke systematisk og kritisk omkring egen profesjonalitet og forskningsprosjekt

  • kunne håndtere komplekse faglige spørsmål, og utfordre etablert kunnskap og praksis

  • være i stand til å delta i debatter på fagområdet nasjonalt og internasjonalt og kunne formidle forskningsarbeider gjennom anerkjente kanaler

  • kunne identifisere nye relevante etiske problemstillinger og utøve sin forskning med faglig integritet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Til emnet kreves det at kandidaten gjennomgår relvant litteratur. Kandidatens arbeid dokumenteres gjennom innlevering av paper.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert som to samlinger og vil på den måten gi rom for kandidatenes egen utdyping og bearbeiding mellom samlingene av de problemstillinger som reises.
I første samling vil kandidatene få presentert aktuelle problemstillinger innen profesjonskunnskap gjennom forelesninger ved og møte med ledende representanter for feltet. På denne samlingen vil hver kandidat få veiledning i hvordan pensumlitteraturen kan knyttes til arbeidet med eget paper og hvordan denne emnedokumentasjone kan bygges opp.
I perioden mellom samlingene forventes det at kandidatene gjennomgår pensumlitteraturen og at de deltar i en perspektivering av denne på Canvas.
Opplæringene i andre samling vil også organiseres i form av forelesninger og drøfting av problemstillinger som er relevante for emnet. Emnet fokuserer både på substansielle forhold og på metodologi, dvs hvordan profesjon studeres. På siste samling får kandidatene videre veiledning på arbeidet med paperet.

Eksamen

Paperet må godkjennes. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:42