Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Studentene skal ha fullført første semester (PED424 Inkluderende spesialpedagogikk og PED425

Sosioemosjonell sårbarhet).

Innhold

I dette emnet vil studentene få kunnskap om spesialpedagogisk innovasjonsarbeid der implementeringsteori vektlegges. Målet er at de vil bli i stand til å gjennomføre planlagt endring og lede spesialpedagogisk virksomhet. Undervisningen vil også fokusere på ulike teoretiske perspektiver knyttet til ledelse av spesialpedagogisk arbeid, der transformasjonsledelse er sentralt. Det legges også vekt på forståelse av utfordringer knyttet til ledelse i lys av diverse faglige, yrkesmessige og etiske problemstillinger. I emnet vil temaer som utvikling av læringsfellesskap i pedagogiske institusjoner, teamutvikling og den lærende organisasjon være sentrale, der hensikten er å vise hvordan effektiv og målrettet ledelse kan forbedre eksisterende spesialpedagogisk praksis og gi grunnlag for praktisk arbeid med å løse ulike lederoppgaver både på individ- og systemnivå. Et spesifikt tema i dette emnet er fokus på kommunikasjon og dialog i ulike former og kontekster som et innovasjonsverktøy for å skape velfungerende og effektive arbeidssituasjoner, der målet er å legge til rette for god spesialpedagogisk praksis.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:
- kunne analysere skolens og barnehagens samfunnsmandat og pedagogiske mandat
- ha inngående kunnskap om skole og barnehage som organisasjon og det norske utdanningssystemet
- kunne anvende og forholde seg kritisk til ulike teoretiske tilnærminger til innovasjon og ledelse

- kunne løse sentrale lederoppgaver både på individ- og systemnivå
- kunne drive innovasjonsarbeid
- ha kunnskap om dialog og kommunikasjon og på en selvstendig måte kunne analysere ulike former for kommunikasjon internt i en virksomhet
- kunne analysere relevante faglige, yrkesmessige og etiske problemstillinger knyttet til ledelse av spesialpedagogisk virksomhet
- kunne begrunne, initiere og gjennomføre et spesialpedagogisk innovasjonsarbeid i praksis

- kunne anvende relevant fagkunnskap fra masterstudiet i form av teorier, metoder eller begreper for å utføre, utvikle eller evaluere arbeidsoppgaver i praksisvirksomheten
- kunne reflektere over forholdet mellom teori og praksis med utgangspunkt i erfaringer fra praksisoppholdet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er 100% deltakelse i praksis og alle samlinger knyttet til praksis.

Godkjent tilstedeværelse på obligatoriske seminar.
Godkjent praksis og praksisrapport/innovasjonsrapport.
Bestått presentasjon i plenum av erfaringer fra praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar, diskusjoner og gruppearbeid.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentene skal gjennomføre til sammen 10 dager veiledet praksis.
Innholdet og rammene for praksis er beskrevet i et praksishefte.
Det er også praksisoppgaven.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell 5-dagers hjemmeeksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10%.
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED515 – Utdanningspolitikk og kunnskapsstyring 5
PED526 – Ledelse av opplæring og utvikling i skolen 5
PED949 – Utvikling og endringsarbeid i skolen 5
PED950 – Organisasjon, læring og evaluering i skolen 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:31:40