Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Samfunnsmessige endringer medfører stadig nye utfordringer til pedagogisk arbeid i privat og offentlig sektor. Endringene må imøtekommes av en pedagogisk ekspertise som er kunnskapsbasert, analytisk, kritisk, kreativ, og i stand til å inngå i tverrprofesjonelle og virtuelle samarbeidsrelasjoner. Emnet har fokus på den praktiske utøvelsen av pedagogisk virksomhet i ulike yrkeskontekster. En særlig oppmerksomhet er viet pedagogisk veiledning som kunnskapsområde og som utøvelse.
I lys av profesjonsteori vil det settes søkelys på den pedagogiske fagkunnskapens egenart, på identitet og rolleutøvelse og på profesjonsetiske problemstillinger.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

- kunne identifisere og kritisk drøfte sentrale pedagogiske begreper og problemstillinger
innenfor fagområdene profesjonsteori, veiledning og etikk
- kjenne til ulike tilnærminger til teori og praksis - med tilhørende implikasjoner for
utformingen av pedagogisk arbeid og veiledning

- kunne identifisere og kartlegge pedagogiske utviklings- og veiledningsbehov, samt
artikulere implisitte etiske problemstillinger
- være i stand til å gjenkjenne og begrepssette kvalitet i pedagogisk arbeid i ulike yrkessammenhenger
- kunne drøfte didaktikkens funksjon i pedagogisk profesjonskunnskap
- være i stand til å se nye muligheter og sammenhenger for utøvelsen av pedagogisk
ekspertise i et fremtidig arbeidsmarked
- være i stand til å formidle sin faglige ekspertise og kunne kommunisere denne i tverrprofesjonelle settinger og til allmennheten

Vilkår for å gå opp til eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:
- En gruppeoppgave med muntlig presentasjon.
- Et individuelt refleksjonspaper.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, studentaktive seminarer.
Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

6-8 siders individuell fagartikkel. Gradert karakter

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED416 – Profesjonsteori og pedagogisk profesjonskunnskap 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:38