PED528 Pedagogikk og profesjonsteori
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Aslaug Kristiansen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Innhold
Samfunnsmessige endringer medfører stadig nye utfordringer til pedagogisk arbeid i privat og offentlig sektor. Endringene må imøtekommes av en pedagogisk ekspertise som er kunnskapsbasert, analytisk, kritisk, kreativ, og i stand til å inngå i tverrprofesjonelle og virtuelle samarbeidsrelasjoner. Emnet har fokus på den praktiske utøvelsen av pedagogisk virksomhet i ulike yrkeskontekster. En særlig oppmerksomhet er viet pedagogisk veiledning som kunnskapsområde og som utøvelse.
I lys av profesjonsteori vil det settes søkelys på den pedagogiske fagkunnskapens egenart, på identitet og rolleutøvelse og på profesjonsetiske problemstillinger.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
- kunne identifisere og kritisk drøfte sentrale pedagogiske begreper og problemstillinger
innenfor fagområdene profesjonsteori, veiledning og etikk
- kjenne til ulike tilnærminger til teori og praksis - med tilhørende implikasjoner for
utformingen av pedagogisk arbeid og veiledning
- kunne identifisere og kartlegge pedagogiske utviklings- og veiledningsbehov, samt
artikulere implisitte etiske problemstillinger
- være i stand til å gjenkjenne og begrepssette kvalitet i pedagogisk arbeid i ulike yrkessammenhenger
- kunne drøfte didaktikkens funksjon i pedagogisk profesjonskunnskap
- være i stand til å se nye muligheter og sammenhenger for utøvelsen av pedagogisk
ekspertise i et fremtidig arbeidsmarked
- være i stand til å formidle sin faglige ekspertise og kunne kommunisere denne i tverrprofesjonelle settinger og til allmennheten
Vilkår for å gå opp til eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:
- En gruppeoppgave med muntlig presentasjon.
- Et individuelt refleksjonspaper.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, studentaktive seminarer.
Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
6-8 siders individuell fagartikkel. Gradert karakter
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED416 – Profesjonsteori og pedagogisk profesjonskunnskap | 15 |