PED526 Ledelse av opplæring og utvikling i skolen
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Desire Baartman
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Forkunnskapskrav
Emnet bygger PEL 1, 2, 3 og 4. og 60 stp i masterfaget.
Innhold
Emnet gir en grundig innføring i allmenndidaktikk, og utdanningsvitenskapelig kunnskap som er aktuell for læreren/lederen. Det vil bli lagt vekt på å forstå hvordan undervisnings- og opplæringspraksis kan analyseres og videreutvikles med utgangspunkt i relasjonene mellom lærer/leder, innhold og elev. Dette perspektivet vil bli anvendt på vår tids utfordringer. Emnet vil også ha et fokus på skolelederens oppgaver og utfordringer internt i grunnopplæring og eksternt i forhold til samarbeidende instanser i samfunnet. Utvikling av metode og analysekompetanse for læreren/lederen vil bli vektlagt som del av skoleutvikling og dette vil inngå i praksisperioden. Se ellers plan for PRA102 og PRA209.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene kunne:
Kunnskaper
-
anvende kunnskap om allmenndidaktisk-, fellesdidaktisk- og læreplanteori i relasjon til fagdidaktiske tema i masterfaget
-
analysere læreplan basert på teori og observasjon av undervisning og læring
-
analysere sentrale utfordringer for undervisnings- og opplæringspraksis i et skoleutviklingsperspektiv
-
drøfte hva e-læring og mediekompetanse kan bety i undervisning- og opplæringssammenheng for elever og lærere/ledere
-
analysere utfordringer knyttet til ledelse i dagens utdanningssystem
Ferdigheter
-
kombinere kunnskaper om relasjonen mellom innhold, lærer/ledere og elev i didaktiske praksiser
-
formidle sentrale utfordringer for utdanningspraksis i et skoleutviklingsperspektiv med vekt på analyse- og metodekunnskap
-
vurdere og videreutvikle bruk av IKT i ulike læringssituasjoner for elever og i forbindelse med kompetanseutvikling for lærere/ledere
-
tilpasse ledelsesoppgaver til utfordringer i dagens utdanningssystem internt i skolen og eksternt i forhold til skolens samarbeidspartnere
Kompetanse -
(videre) utvikle eget syn/visjon på læring, utdanning, læreplan og reflektere over egen rolle i endringsprosesser
-
bidra til skoleutviklings- og endringsarbeid i skolen basert på forskning, læringsteorier, kunnskap om allmendidaktikk og praksis
-
analysere, kritisk vurdere og gi anbefalinger for endring av praksis i skolen, både praktisk og innholdsmessig
Vilkår for å gå opp til eksamen
Én bestått muntlig presentasjon av to vitenskapelige artikler relatert til skoleutvikling.
Godkjent gruppeoppgave relateret til overordnet læreplan.
Bestått individuell skriftlig oppgave.
Bestått praksis for studenter som har praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminarer. Oppgaver og refleksjoner individuelt, i par og i grupper.
Praksisperiode på 3 uker.
En del forelesninger og litteratur vil være på engelsk.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Mappevurdering.
Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED413 – Allmenn didaktikk | 5 |
PED520 – Didaktikk, undervisnings- og opplæringspraksis | 5 |
PED522 – Ledelse av pedagogisk virksomhet | 5 |
PED949 – Utvikling og endringsarbeid i skolen | 5 |
PED531 – Innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk virksomhet | 5 |