Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 2-årig masterprogram
  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 2-årig masterprogram
  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Emnet bygger PEL 1, 2, 3 og 4. og 60 stp i masterfaget.

Innhold

Emnet gir en grundig innføring i allmenndidaktikk, og utdanningsvitenskapelig kunnskap som er aktuell for læreren/lederen. Det vil bli lagt vekt på å forstå hvordan undervisnings- og opplæringspraksis kan analyseres og videreutvikles med utgangspunkt i relasjonene mellom lærer/leder, innhold og elev. Dette perspektivet vil bli anvendt på vår tids utfordringer. Emnet vil også ha et fokus på skolelederens oppgaver og utfordringer internt i grunnopplæring og eksternt i forhold til samarbeidende instanser i samfunnet. Utvikling av metode og analysekompetanse for læreren/lederen vil bli vektlagt som del av skoleutvikling og dette vil inngå i praksisperioden. Se ellers plan for PRA102 og PRA209.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne:

Kunnskaper

  • anvende kunnskap om allmenndidaktisk-, fellesdidaktisk- og læreplanteori i relasjon til fagdidaktiske tema i masterfaget

  • analysere læreplan basert på teori og observasjon av undervisning og læring

  • analysere sentrale utfordringer for undervisnings- og opplæringspraksis i et skoleutviklingsperspektiv

  • drøfte hva e-læring og mediekompetanse kan bety i undervisning- og opplæringssammenheng for elever og lærere/ledere

  • analysere utfordringer knyttet til ledelse i dagens utdanningssystem


Ferdigheter

  • kombinere kunnskaper om relasjonen mellom innhold, lærer/ledere og elev i didaktiske praksiser

  • formidle sentrale utfordringer for utdanningspraksis i et skoleutviklingsperspektiv med vekt på analyse- og metodekunnskap

  • vurdere og videreutvikle bruk av IKT i ulike læringssituasjoner for elever og i forbindelse med kompetanseutvikling for lærere/ledere

  • tilpasse ledelsesoppgaver til utfordringer i dagens utdanningssystem internt i skolen og eksternt i forhold til skolens samarbeidspartnere

    Kompetanse

  • (videre) utvikle eget syn/visjon på læring, utdanning, læreplan og reflektere over egen rolle i endringsprosesser

  • bidra til skoleutviklings- og endringsarbeid i skolen basert på forskning, læringsteorier, kunnskap om allmendidaktikk og praksis

  • analysere, kritisk vurdere og gi anbefalinger for endring av praksis i skolen, både praktisk og innholdsmessig

Vilkår for å gå opp til eksamen

Én bestått muntlig presentasjon av to vitenskapelige artikler relatert til skoleutvikling.
Godkjent gruppeoppgave relateret til overordnet læreplan.
Bestått individuell skriftlig oppgave.

Bestått praksis for studenter som har praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminarer. Oppgaver og refleksjoner individuelt, i par og i grupper.
Praksisperiode på 3 uker.
En del forelesninger og litteratur vil være på engelsk.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Mappevurdering.
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED413 – Allmenn didaktikk 5
PED520 – Didaktikk, undervisnings- og opplæringspraksis 5
PED522 – Ledelse av pedagogisk virksomhet 5
PED949 – Utvikling og endringsarbeid i skolen 5
PED531 – Innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk virksomhet 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:37