Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Studentene skal ha fullført ett av emnene PED424 - Inkluderende spesialpedagogikk/PED425 Sosioemosjonell sårbarhet.

Innhold

Emnet inneholder aktuell teori og forskning knyttet til lærevansker og grunnleggende ferdigheter, slik
dette er definert i sentrale styringsdokumenter i det norske utdanningssystemet. Opplæring innenfor
grunnleggende ferdigheter representerer et viktig arbeid der spesialpedagogen må kunne tilpasse generelle utviklings- og læringsprosesser for mennesker med spesielle behov i et livslangt perspektiv. I samarbeid med eksterne spesialpedagogiske tjenester gis det opplæring i individbaserte arbeidsmetoder til beste for barn, unge og/eller voksne med vekt på
utredning, rådgiving og veiledning. Det gis også innføring i systembaserte arbeidsmetoder med fokus på
barnehager, skoler og den spesialpedagogiske tjenesten. Sentrale fokus i emnet er rettet mot
kunnskap om lærevansker i forbindelse med grunnleggende ferdigheter. Særlig oppmerksomhet rettes mot barnehage og skole
som forebyggende og avhjelpende arenaer. Emnet gir kunnskap om sentrale spesialpedagogiske
forsknings- og anvendelsesområder og bidrar samtidig til kritisk refleksjon omkring ideologiske og
faglige forutsetninger for praksis. Emnet gir også kjennskap til hvilke rettigheter barn med spesielle
behov har og hvordan en skal gå fram for å ivareta disse rettighetene.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:
- være kjent med hvordan en kan frambringe kunnskap om elever med spesielle behov
- kunne reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag og praksis i fagdisiplinen spesialpedagogikk
- kjenne til aktiviteter og begrepsstrukturer som er fundamentale for utvikling av grunnleggende matematikkunnskap
- kunne kjenne igjen, forebygge og følge opp mangelfull utvikling av språk
- kunne kjenne igjen, forebygge og følge opp lese- og skrivevansker
- ha innsikt i aktuell sekundærproblematikk, så som atferdsvansker og svak selvoppfatning
- kunne formulere mål for en tilpasset opplæring og foreslå individ- og systemtiltak
- ha inngående kjennskap til den spesialpedagogiske tiltakskjeden, inkludert juridiske forhold ved spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp
- kunne gjennomføre en sakkyndig vurdering i forhold til høyfrekvente grupper elever med
særskilte opplæringsbehov
- ha kjennskap til spesialpedagogiske arbeidsmåter på individ- og systemnivå, for å avhjelpe lærevansker knyttet til grunnleggende ferdigheter.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Bestått arbeidskrav i gruppe. Omfang: 3000 ord+/- 10%, inkludert referanseliste. Deltakelse på obligatoriske seminar og forelesninger, fremkommer av semesterplan.

 

 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Deltakelse på obligatoriske seminar og forelesninger, fremkommer av semesterplan.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell mappevurdering. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED525 – Lærevansker og grunnleggende ferdigheter 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:37