Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Studentene skal ha fullført eksamener fra første semester av masterprogrammet i pedagogikk,
PED424 - Inkluderende spes.ped. og PED425 - Sosioemosjonell sårbarhet.

Innhold

Emnet presenterer aktuell teori og forskning knyttet til rådgivning, veiledning og konsultasjon. Emnet består av tre hoveddeler: Rådgivning og veiledning innenfor skiftende kontekster, pedagogisk psykologisk rådgivning og profesjonelle samtaler. Innenfor alle hoveddelene legges det vekt på å diskutere etiske problemstillinger som aktualiseres i rådgivning og veiledning. Undervisningen vil fokusere på mulige motsetninger mellom individuelle, samfunnsmessige og profesjoners behov og målsettinger. Emnet gir innsikt i sentrale begreper i ulike teoretiske tilnærminger til rådgiving og veiledning, samt erfaring med praktiske tilnærminger til rådgivnings- og veiledningsoppgaver og ulike profesjonelle samtaler. Det legges vekt på at studentene skal utvikle et analytisk og reflektert syn på de ulike teoretiske tilnærmingene og tilpasse metoder og strategier til skiftende kontekster. Emnet tar spesielt for seg pedagogisk psykologisk rådgivning i teori og praksis i et livslangt perspektiv. Dette temaet vil bli belyst både på individ- og systemnivå der siktemålet er å bruke veiledning og tilråding som et innovasjonsverktøy for forbedret spesialpedagogisk praksis.  

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:
- kunne analysere og anvende begreper som rådgivning, veiledning og konsultasjon
- kunne anvende ulike teoretiske tilnærminger for å løse rådgivnings- og veiledningsoppgaver på individ og systemnivå
- kunne arbeide selvstendig med pedagogisk psykologisk rådgivning i et individ- og
systemperspektiv
- kunne forholde seg analytisk og reflektert til egen rolle i profesjonelle samtaler, samt kunne gjennomføre profesjonelle samtaler med barn, elever, studenter, foresatte og kollegaer; for eksempel i barnehage, skole og offentlig sektor
- kunne identifisere og finne løsninger på etiske problemstillinger i samsvar med en verdibasert grunnholdning.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk tilstedeværelse på ett oppgaveseminar og ett seminar med trening av ferdigheter i rådgiving og veiledning.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og gruppeoppgave. Veiledning på gruppeoppgave.
Oppgaveseminar og egentreningsseminar.
Obligatorisk tilstedeværelse på ett oppgaveseminar og ett seminar med trening av ferdigheter i rådgiving og veiledning.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Skriftlig semesteroppgave i gruppe der studentene beskriver, kritisk vurderer og diskuterer en praktisk rådgivnings-/veiledningssituasjon ut fra ulike teoretiske tilnærminger. Omfang: 6-7000 ord, litteraturliste ikke medregnet.
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED962 – Veiledning og rådgivning 15
PED971 – Veiledningspedagogikk 2 for veiledere, praksislærere og mentorer i barnehage og skole 15
PED971 – Veiledningspedagogikk 2 for veiledere, praksislærere og mentorer i barnehage og skole 15
PED992 – Veilederutdanning grunnemne. Veiledningsteori og metode 15
PED982 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i skolen 15
PED512 – Rådgiving 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:31:37