Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Emnet består av tre hoveddeler:
vitenskapsteori og kvantitative og kvalitative metodologiske tilnærminger.
Studentene skal bli kjent med grunnleggende begreper knyttet til bruk av kvantitative og kvalitative forskningstilnærminger, få innsikt i forskjellige forskningsmetoder og analysestrategier, kildebruk og måten ulike metodologiske perspektiver kommer til uttrykk på. Studentene skal få erfaring med å utforme design, innsamling av data, dataanalyse og datapresentasjon både når det gjelder kvalitative og kvantitative data. Det vil bli lagt vekt på å relatere vitenskapsteoretiske begreper og forskningsetiske utfordringer til metoder og analyser.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne
- vurdere hvilke forskningsproblem som egner seg for bruk av kvantitative eller kvalitative metoder
- ha inngående kunnskap om ulike forskningstradisjoner, og kunne identifisere og håndtere grunnleggende metodologiske utfordringer
- anvende relevante begreper og strategier i analyse av kvalitative og kvantitative data
- argumentere for sammenhengen mellom dataanalyser og vitenskapsteoretiske perspektiver
- gjennomføre på selvstendig grunnlag kvantitative og kvalitative design fra utforming av idé til
datainnsamling, dataanalyse og presentasjon

- analysere og vurdere forskningsresultater og forskningslitteratur
- være i stand til å formidle forskningsresultater
- foreta forskningsetiske vurderinger av empirisk arbeid gjennom hele forskningsprosessen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene skal gruppevis utføre to arbeidskrav knyttet til henholdsvis den kvalitative og kvantitative delen av undervisningen. Arbeidskravene skal være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesinger, seminarer og gruppearbeid.
Studentene skal gruppevis utføre to arbeidskrav knyttet til henholdsvis den kvalitative og kvantitative delen av undervisningen.
Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

6 timers skriftlig eksamen med digital innlevering.
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED415 – Undervisningsforskning 10
PED504 – Forskningsmetodologi 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:31:37