PED519 Vitenskapsteori og forskningsmetoder
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Esther Tamara Canrinus
- Inger Marie Dalehefte
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Innhold
Emnet består av tre hoveddeler:
vitenskapsteori og kvantitative og kvalitative metodologiske tilnærminger.
Studentene skal bli kjent med grunnleggende begreper knyttet til bruk av kvantitative og kvalitative forskningstilnærminger, få innsikt i forskjellige forskningsmetoder og analysestrategier, kildebruk og måten ulike metodologiske perspektiver kommer til uttrykk på. Studentene skal få erfaring med å utforme design, innsamling av data, dataanalyse og datapresentasjon både når det gjelder kvalitative og kvantitative data. Det vil bli lagt vekt på å relatere vitenskapsteoretiske begreper og forskningsetiske utfordringer til metoder og analyser.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene kunne
- vurdere hvilke forskningsproblem som egner seg for bruk av kvantitative eller kvalitative metoder
- ha inngående kunnskap om ulike forskningstradisjoner, og kunne identifisere og håndtere grunnleggende metodologiske utfordringer
- anvende relevante begreper og strategier i analyse av kvalitative og kvantitative data
- argumentere for sammenhengen mellom dataanalyser og vitenskapsteoretiske perspektiver
- gjennomføre på selvstendig grunnlag kvantitative og kvalitative design fra utforming av idé til
datainnsamling, dataanalyse og presentasjon
- analysere og vurdere forskningsresultater og forskningslitteratur
- være i stand til å formidle forskningsresultater
- foreta forskningsetiske vurderinger av empirisk arbeid gjennom hele forskningsprosessen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene skal gruppevis utføre to arbeidskrav knyttet til henholdsvis den kvalitative og kvantitative delen av undervisningen. Arbeidskravene skal være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesinger, seminarer og gruppearbeid.
Studentene skal gruppevis utføre to arbeidskrav knyttet til henholdsvis den kvalitative og kvantitative delen av undervisningen.
Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
6 timers skriftlig eksamen med digital innlevering.
Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED415 – Undervisningsforskning | 10 |
PED504 – Forskningsmetodologi | 10 |