Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Studentene skal ha fullført minst 75 studiepoeng i masterløpet, inkludert eksamen fra PED424 og PED519.

Innhold

Masteroppgaven skal være et selvstendig arbeid innenfor det spesialpedagogiske forskningsfeltet. Den utføres i samarbeid med en oppnevnt veileder. Oppgaven skal normalt være individuell. Bare dersom det er tungtveiende faglige grunner til det, kan to studenter søke om å skrive sammen. Instituttet hjelper til med å formulere problemstillinger for oppgaven. Studentene får tildelt veileder på grunnlag av en prosjektbeskrivelse.

Læringsutbytte

Etter fullført masteroppgave skal studentene
- kunne gjennomføre et forsknings- og utviklingsarbeid om et avgrenset emne
- kunne vise sin evne til selvstendig behandling av et forskningsrelevant tema, blant annet oppfylle krav om transparent forskning
- ha kjennskap til forskningsetiske retningslinjer og kunne anvende disse i egen forskning.

Undervisnings- og læringsformer

Veiledning er en vesentlig del av arbeidet med masteroppgaven, og det gis både gruppeveiledning og individuell veiledning. Studenten kan totalt få 10 timer veiledning. Hver student får oppnevnt en hovedveileder og eventuelt en biveileder. Sistnevnte kan gjerne være tilknyttet det praksisfeltet studenten arbeider i forhold til. Veileder og studiekoordinator skal godkjenne tema for oppgaven og

prosjektbeskrivelsen.
Oppgaven kan være tilknyttet pågående FoU-arbeid ved instituttet. Temaer fra andre områder kan godkjennes, forutsatt at det kan gis kvalifisert veiledning. Masteroppgaven leveres vanligvis på norsk, men det kan søkes om å få levere på engelsk. Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 800 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Oppgaven skal være på 45-55 sider, eksklusive vedlegg (i gruppe på to, 65-85 sider). Gradert karakter.
Dersom to studenter har skrevet felles oppgave, skal studentene legge ved en redegjørelse for forløpet i samarbeidsprosessen og den enkeltes bidrag til oppgaven. Det gis individuelle karakterer.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED538 – Masteroppgave 30
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:31:36