PED429 Skolen i et pluralistisk samfunn (trinn 5-10)
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Martin Smith-Gahrsen
- Kristin Endresen-Maharaj
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
Norsk.Forkunnskapskrav
Bestått PEL 1(PED157), PEL 2(PED160) og PEL 3(PED428).
Bestått praksis 4. studieår.
Innhold
I løpet av dette emnet skal studenten utvikle et analytisk og kritisk perspektiv på skolen og på egen praksis i lys av pedagogiske, etiske og vitenskapsteoretiske grunnlagsproblem. Studenten skal utvikle brei innsikt i opplæringen på trinn 5-10, basert på ny, relevant forskning på feltet. Studentene skal få erfaring med profesjonsetiske dilemma i skolen og forståelse for skolens plass i samfunnet.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten
-
har avansert kunnskap om elevens danning i et pluralistisk samfunn
-
kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid
FERDIGHETER
Studenten
-
kan identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål forankret i etisk teori
-
kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
-
kan, med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp
-
kan identifisere og analysere utfordringer i skolehverdagen i en pluralistisk skole og utnytte muligheter den gir
-
har innsikt i skolen som demokrati- og samfunnsbyggende institusjon
-
kan lede læringsprosesser i et teknologirikt læringsmiljø
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk oppmøte (inkludert fellessamlinger). Grunnskolelærerstudenter må ha 70% tilstedeværelse i emnet og bestått arbeidskravene som er presentert i semesterplanen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving. 70% obligatorisk fremmøte i emnet. Sentralt i emnet er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.
Forventet arbeidsomfang for emnet er ca. 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillisvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei.
Vurderingsordning for privatister
Grunnskolelærerstudenter må ha 70% tilstedeværelse i emnet og bestått arbeidskravene som
er presentert i semesterplanen.
Eksamen
3 dagers hjemmeeksamen. Digital presentasjon med bakgrunn i forskning og pedagogisk litteratur/fagstoff