PED425 Sosioemosjonell sårbarhet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Per Einar Garmannslund
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Innhold
Emnet presenterer aktuell teori og forskning knyttet til sosioemosjonell sårbarhet i et livslangt
perspektiv. Undervisningen vil fokusere på forståelse av ulike perspektiver knyttet til emosjonell og
sosial utvikling hos barn og unge. Temaene vil bli belyst både fra individ- og systemperspektiv der siktemålet er å implementere nødvendige og planlagte endringer som forbedrer situasjonen for sårbare mennesker, i en spesialpedagogisk kontekst. Spesiell oppmerksomheten rettes mot barnehage og skole som viktige forebyggende instanser i arbeidet med utsatte grupper og enkeltindivider der relasjonsarbeid står sentralt. Sosioemosjonell sårbarhet analyseres som en utviklings- og læringsprosess der målet er å hjelpe utsatte grupper og enkeltindivider til å oppleve mestring i forskjellige kontekster. I tillegg vil fokus være på ulike tiltak som styrker læring og forsterker mulighetene for positiv emosjonell og sosial utvikling. Det legges også vekt på at studentene skal utvikle et analytisk og reflektert syn på de ulike tilnærmingene og tilpasse metoder og strategier til skiftende kontekster.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
- ha kjennskap til forhold som gjør barn og unge sårbare
- kunne anvende forskning og teori for å forstå hvilke forhold som fører til emosjonell og sosial sårbarhet hos barn og unge
- kunne anvende aktuell teori og empiri for å forstå hvilke faktorer som påvirker læringsmiljøet til sårbare mennesker
- kunne identifisere, kartlegge og forebygge sosiale og emosjonelle vansker i arbeid med barn og unge
- kunne redegjøre for hvordan en kan stimulere positiv emosjonell og sosial utvikling samt adekvate mestringsstrategier i møte med emosjonelt sårbare barn og unge i barnehage og skole
- ha inngående kunnskap om hvordan atferdsvansker, psykiske vansker og svak selvoppfatning kan forstås som sekundærproblematikk knyttet til sårbare mennesker
- kunne arbeide selvstendig med relasjonsarbeid i ulike kontekster
- ha kjennskap til spesialpedagogiske arbeidsmåter for å hjelpe sårbare barn og unge, både på individ- og systemnivå.
Vilkår for å gå opp til eksamen
To individuelle arbeidskrav som må være bestått. Omfang: 1800 ord+/- 10%, inkludert referanseliste, på hvert arbeidskrav.
Deltakelse på obligatoriske seminar.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, gruppearbeid og seminar.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED418 – Emosjonelt og sosialt sårbare barn og unge | 15 |