PED424 Inkluderende spesialpedagogikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Velibor Bobo Kovac
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Innhold
Emnet presenterer aktuell teori og forskning knyttet til inkluderende spesialpedagogikk. Fokus i analysene er spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt og inkluderende innovasjonsarbeid som fremmer felleskapet og legger til rette for utviklings- og læringsprosesser i et livslangt perspektiv. I emnet analyseres ulike forståelser av hvordan avvik, normalitet, funksjonshemning og ulikhet er konstruert og hvilke konsekvenser disse konstruksjonene har for spesialpedagogisk praksis.
Studentene vil få anledning til å utforske spesifikke inkluderings- og ekskluderingsprosesser og mekanismer som er nedlagt i sosiale strukturer. Fokus i diskusjonene er på forebyggende arbeid både på system- og individnivå der målsettingen er å forbedre eksisterende spesialpedagogisk praksis. Et spesifikt tema i dette emnet er erfaring med å være inkludert eller ekskludert og den innvirkningen en slik erfaring kan ha på et individ når det gjelder atferd, velvære og kognitiv utvikling. Noen av de teoretiske perspektivene som presenteres tar utgangspunkt i sammenligningsprosesser, verdsetting av sosial rolle, stigmatisering og stempling, mestring, sosial identitet, diskurs, kjønn og dilemma knyttet til mangfold. Emnet har en samfunnsvitenskapelig tilnærming og analyserer inkluderende spesialpedagogikk ut i fra et pedagogisk, psykologisk og sosiologisk synspunkt.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
- ha inngående kjennskap til utviklingen av spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt, blant annet gjennom historiske og juridiske perspektiver
- kunne analysere og begrunne praktiske løsninger på dilemmaer og utfordringer i spesialpedagogisk praksis og forskning - kunne bruke forskning og teori til å analysere begreper knyttet til inkludering/ekskludering, som for eksempel normalitet og avvik - kunne beskrive forholdet mellom begreper som tilpasset opplæring, differensiering, spesialundervisning, integrering vs. inkludering, og forholdet mellom spesial- og allmennpedagogikk
- vise evne til kritisk refleksjon over ulike perspektiver på spesialpedagogisk arbeid og dilemmaene knyttet til disse, for eksempel mellom den medisinske og sosiale tilnærmingen til spesialpedagogikk
- kunne identifisere og sammenligne stigmatiseringsprosesser som fører til ekskludering og hvordan man bør intervenere i disse prosessene
- kunne redegjøre for forholdet mellom politiske styringsmekanismer og praksis med hensyn til inkludering i barnehage, skole og arbeidsliv
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått 3 arbeidskrav knyttet til en gradvis utforming av semesteroppgaven.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer samt individuell og gruppeveiledning.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Semesteroppgave i gruppe med selvvalgt tema innenfor emnets rammer. Omfang på 5-6000 ord eksklusiv referanseliste. Felles gradert karakter for gruppen.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED521 – Inkludering og ekskludering i skole og arbeidsliv | 15 |