Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Bestått PED158

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning som består av pedagogikk, fagdidaktikk i ett eller to fag og praksis.

Emnet i pedagogikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen og samfunnet behandler skolens mandat, verdigrunnlag og opplæringsløp. Emnet tar opp hvilken rolle skolen spiller i et historisk, samfunnsmessig og kulturelt perspektiv. Emnet skal sikre at studentene kan videreutvikle skolen som institusjon for læring og danning i et demokratisk samfunn. Analyse og kritisk refleksjon over pedagogiske og profesjonsetiske problemstillinger vil stå sentralt.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp samfunns- og sosiale problemstillinger knyttet til likestilling og det flerkulturelle samfunn, og skal gjennom dette skape forståelse for en skole som er for alle elever, uavhengig av deres forutsetning og sosiale, kulturelle og språklige bakgrunn. I emnet er det sentralt at studenten videreutvikler ferdigheter, kunnskaper og generell kompetanse i klasse- og læringsledelse, kommunikasjon og bygging av gode miljø som fremmer læring.

Undervisning og læring viser til forskningsbaserte, teoretiske og praktiske perspektiver på undervisning og læring. Emnet tar opp og legger til rette for tilpassing gjennom bruk av læringsstrategier og teorier om undervisning, læring, motivasjon og mestring.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

¿ ha inngående kunnskap om pedagogikkens plass og begrunnelse i skolen

¿ ha inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og metoder i

pedagogiske spørsmål

¿ ha inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur og gjeldende lov- og planverk og

kunne bruke dette på områder som er relevante for profesjonsutøvingen

¿ ha inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk

for profesjonsutøvelsen

¿ ha bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i

ulike sosiale og kulturelle kontekster

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten:

¿ kunne orientere seg i faglitteratur, analysere og ha en kritisk holdning til informasjonskilder og

eksisterende teorier i pedagogikk

¿ kunne benytte forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å arbeide systematisk med grunnleggende

ferdigheter

¿ kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og kritisk vurdere læring og

undervisning i videregående opplæring

¿ kunne lede undervisning på ulike læringsarenaer i videregående opplæring som fører til gode

faglige og sosiale læringsprosesser

¿ kunne kritisk benytte digitale verktøy i undervisningen

¿ kunne identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller

seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal studenten kunne etablere samarbeid

med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets og den unges beste

¿ kunne planlegge og gjennomføre praksisrelatert FoU-arbeid, samt diskutere og formidle resultatene

på en strukturert måte

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

¿ kunne formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvingen

¿ kunne aktivt bidra til faglig utvikling i skolen og blant kolleger

¿ kunne bygge gode relasjoner til elever og foresatte og skape konstruktive og inkluderende

miljø som fremmer læring

¿ inneha en profesjonell og inkluderende holdning til elevene og foresatte
¿ inneha en profesjonell holdning og kunne kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og
utdanningspolitiske spørsmål

Vilkår for å gå opp til eksamen

* Bestått praksis
* Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)
* For tofagsstudenter: Bestått tverrfaglig FoU-arbeid i pedagogikk og fagdidaktikk.
Det vises til nærmere beskrivelse av FoU-arbeidet i egen instruks.
* For ettfagsstudenter: Bestått presentasjon av forskningsprosjekt. Det vises til nærmere beskrivelse av forskningsprosjektet i egen
instruks.

* Ett individuelt arbeid må være godkjent.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar, arbeid i team, individuelt arbeid, bruk av digitale verktøy og praktisk utprøving. Da emnet er en del av praktisk-pdagogisk utdanning fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Tofagsstudenter skal, i par eller mindre grupper, gjennomføre et FoU-arbeid i pedagogikk og fagdidaktikk i forbindelse med praksis. Presentasjon av FoU-arbeidet beskrives i egen instruks.

Ettfagsstudenter skal gjennomføre en presentasjon av sitt forskningsprosjekt, som beskrevet i egen instruks.

Studentene skal ha 6 ukers praksis.

Forventet arbeidsmengde i emnet er ca. 400 timer

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen.
Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:34