Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Bestått PED155

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag som består av pedagogikk, fagdidaktikk i to fag og praksis.

Emnet i pedagogikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen og samfunnet behandler skolens mandat, verdigrunnlag og opplæringsløp. Emnet tar opp hvilken rolle skolen spiller i et historisk, samfunnsmessig og kulturelt perspektiv. Utdanningen skal sikre at studentene kan videreutvikle skolen som institusjon for læring og danning i et demokratisk samfunn. Analyse og kritisk refleksjon over pedagogiske og profesjonsetiske problemstillinger vil stå sentralt.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp samfunns- og sosiale problemstillinger knyttet til likestilling og det flerkulturelle samfunn, og skal gjennom dette skape forståelse for en skole som er for alle elever, uavhengig av deres forutsetning og sosiale, kulturelle og språklige bakgrunn. I emnet er det sentralt at studenten videreutvikler ferdigheter, kunnskaper og generell kompetanse i klasse- og læringsledelse, kommunikasjon og bygging av gode miljø som fremmer læring.

Undervisning og læring viser til forskningsbaserte, teoretiske og praktiske perspektiver på undervisning og læring. Emnet tar opp og legger til rette for tilpassing gjennom bruk av læringsstrategier og teorier om undervisning, læring, motivasjon og mestring.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående kunnskap om pedagogikkens og didaktikkens plass og begrunnelse i skolen

  • ha inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier, metodikk og metoder.

  • ha inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur og gjeldende lov- og planverk og kan bruke dette på områder som er relevante for profesjonsutøvingen.

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge undervisning som bidrar til gode læringsmiljø ved hjelp av planleggings- og observasjonsverktøy

  • kunne orientere seg i faglitteratur, analysere og ha en kritisk holdning til kilder og eksisterende teorier i pedagogikk og didaktikk

  • kunne benytte forskning- og erfaringsbasert kunnskap til å arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter

  • kunne lede undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser

  • kunne ha en kritisk tilnærming til digitale verktøy og benytte dette i undervisning

  • kunne vurdere og dokumentere elevenes læring og kompetanse, gi læringsfremmende tilbakemeldinger som bidrar til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling

  • kunne identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep.
    På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets og den unges beste

  • kunne planlegge og gjennomføre praksisrelatert FoU-arbeid, samt diskutere og formidle resultatene på en strukturert måte

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvingen på et høyt faglig nivå og gjennom dette bidra til nytenkning

  • kunne opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere pedagogiske, didaktiske, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger

  • kunne på selvstendig grunnlag videreutvikle egen kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

* Bestått praksis
* Godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)
* Godkjente arbeidskrav
* Bestått tverrfaglig FoU-arbeid i pedagogikk og fagdidaktikk. Det vises til nærmere beskrivelse av FoU-arbeidet i egen instruks.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar, arbeid i team, individuelt arbeid, bruk av digitale verktøy og praktisk utprøving. Da emnet er en del av profesjonsfaget fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studentene har 6 ukers praksis.

Forventet arbeidsmengde i emnet er ca. 400 timer

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen.
Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:33