PED335 Samspill og atferdsvansker
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Camilla Herlofsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Innhold
Emnet tar utgangspunkt i samspill og atferdsvansker i barnehage, skole og i samfunnet forøvrig. Emnet omfatter spesialpedagogisk og praksisnært arbeid som forebygging, kartlegging og tidlig intervensjon. Relevante etiske problemstillinger i spesialpedagogisk arbeid og tverrfaglig samarbeid med barn og unge med atferdsvansker blir drøftet. Emnet legger vekt på læringsmiljøets betydning for forebygging av atferd- og samspillsvansker, og fokuserer på hvordan man som spesialpedagog kan tilrettelegge for mestring og positiv utvikling.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
- ha kunnskap om ulike teorier knyttet til relasjoner, samspill og tilknytning
- kunne reflektere over hvordan egne verdier og samspillkompetanse påvirker samspillet med andre
- kunne identifisere etiske utfordringer man som spesialpedagog står overfor i møte med barn, unge og voksne med sosiale og emosjonelle vansker, og i møte med deres familie og nettverk forøvrig
- ha kjennskap til observasjonsmetoder og pedagogisk analyse for å identifisere bekymringsfulle forhold knyttet til samspill og atferdsvansker
- ha kunnskap om hvordan en kan legge til rette for gode samarbeidsprosesser i et utviklingsfremmende læringsmiljø med hovedvekt på pedagogisk ledelse og teamarbeid
- ha kjennskap til ulike intervensjoner rettet mot forebygging og oppfølging av atferdsvansker
Vilkår for å gå opp til eksamen
2 arbeidskrav i gruppe.
Obligatorisk deltakelse på utvalgte forelesninger og seminarer, fremgår av semesterplanen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.
Obligatorisk deltakelse på utvalgte forelesninger og seminarer, fremgår av semesterplanen.
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Individuell semesteroppgave.
Gradert karakter.
.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED235 – Samspill og atferdsvansker | 15 |