PED333 Skolen, lærebedriften og samfunnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Hans Otto Ringereide
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Forkunnskapskrav
PED332
Innhold
Emnet skal gi studentene grunnlag for å undervise i grunnskolens ungdomstrinn (8-13), yrkesfag i videregående opplæring og å undervise/utføre veiledningsoppgaver i tilknytting til opplæring i bedrift. Emnet fokuserer på undervisning og læring av yrkesspesifikke arbeidsoppgaver og funksjoner, og skal bidra til å utvikle studentens kompetanse når det gjelder planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, vurdering, dokumentasjon og kritisk analyse av undervisning i eget yrkesfag/utdanningsprogram. Læring omfatter både kognitive faktorer og affektive faktorer, som motivasjon, holdninger, identitet og følelser.
Yrkesfaglæreren må forholde seg til to praksisfelt - læreryrket og sitt eget yrkesfelt. Sentralt i studiet står lærings- og utviklingsarbeid. Profesjonskunnskap, innsikt i det yrkesdidaktiske og yrkespedagogiske feltet og forskning gir kompetanse til å forbedre egen praksis og skolens virksomhet, og drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i skole og bedrift.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten:
-
kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
-
har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8 -13 trinn)
-
kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
-
kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8-13.trinn)
FERDIGHETER
Studenten:
-
kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
-
kan legge til rette for lokalt arbeids- samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
-
kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
-
kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Bestått praksis
-
Godkjente arbeidskrav: Studenten skal individuelt levere en mindre tekst som forberedelse til 2.praksisperiode, samt en refleksjonsoppgave etter endt praksis.
i tillegg skal en skisse til et tverrfaglig utviklingsprosjekt (pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis) leveres og godkjennes.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminar, arbeid i team, individuelt arbeid, bruk av IKT og praktisk utprøving.
All undervisning er obligatorisk.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 800 arbeidstimer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen basert på pensum og skriftlige arbeidskrav.
Gradert karakter.