Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

PED327.

Innhold

Emnet skal gi studentene grunnlag for å undervise i grunnskolens ungdomstrinn (8-13), yrkesfag i videregående opplæring og å undervise/utføre veiledningsoppgaver i tilknytting til opplæring i bedrift. Emnet fokuserer på undervisning og læring av yrkesspesifikke arbeidsoppgaver og funksjoner, og skal bidra til å utvikle studentens kompetanse når det gjelder planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, vurdering, dokumentasjon og kritisk analyse av undervisning i eget yrkesfag/utdanningsprogram. Læring omfatter både kognitive faktorer og affektive faktorer, som motivasjon, holdninger, identitet og følelser.
Yrkesfaglæreren må forholde seg til to praksisfelt - læreryrket og sitt eget yrkesfelt. Sentralt i studiet står lærings- og utviklingsarbeid. Profesjonskunnskap, innsikt i det yrkesdidaktiske og yrkespedagogiske feltet og forskning gir kompetanse til å forbedre egen praksis og skolens virksomhet, og drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i skole og bedrift.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten:

  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8 -13 trinn)
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8-13.trinn)

FERDIGHETER

Studenten:

  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan legge til rette for lokalt arbeids- samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere

GENERELL KOMPETANSE

Studenten:

  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Godkjente arbeidskrav: Studenten skal individuelt levere en mindre tekst som forberedelse til praksisperioden, samt en refleksjonsoppgave etter endt praksis.
    I tillegg skal en skisse til et tverrfaglig utviklingsprosjekt (pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis) leveres og godkjennes.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar, arbeid i team, individuelt arbeid, bruk av IKT og praktisk utprøving.
All undervisning er obligatorisk.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 800 arbeidstimer.
 

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

To ukers hjemmeeksamen. Studentene skal levere et individuelt skriftlig tverrfaglig utviklingsprosjekt.
Utviklingsprosjektet skal kombinere pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis. Oppgaven skal ha et omfang på 3000 ord +/- 10%. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:31:32