Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Se egne opptakskrav.

Innhold

Emnet setter søkelyset på lærerens arbeid i møte med eleven, elevgruppen og skolen.
Hovedfokus er planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av læringsarbeid i tråd med skolens læreplaner. Yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk skal sammen bidra til forståelse for lærerens handlinger for å lede, motivere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 8.-13.trinn i grunnopplæringen. Dette er også hovedområdet for samarbeid med praksisopplæringen.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen

  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS- tiltak

  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster

FERDIGHETER

Studenten:

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov

  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy

  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring

  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenking og innovasjon

  • kan bruke forskjellige læringsstrategier. For eksempel organisasjonsstrategier, elaboreringsstrategier, kontrollstrategier (metakognisjon som prosess), for å takle egen læring. Samtidig kan studenten som fremtidig lærer legge til rette for at elever/lærlinger får arbeide med egne læringsstrategier

GENERELL KOMPETANSE

Studenten:

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer

  • Kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet

  • Kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Godkjent oppmøte

  • Godkjente arbeidskrav:

    • Studenten skal individuelt levere to mindre tekster som forberedelse til, og etterarbeid etter 1.praksisperiode.

    • Studenten skal individuelt lage et undervisningsopplegg som skal kunne brukes i «yrkesfagene» i ungdomsskolen.

    • Studenten skal individuelt reflektere over egen utvikling som lærer. Dette er en skriftlig oppgave (2000 ord).


 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar, arbeid i team, individuelt arbeid, bruk av IKT og praktisk utprøving.
All undervisning er obligatorisk.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 800 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen basert på pensum og skriftlige arbeidskrav.
Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:31