Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Anbefalte forkunnskaper

PED236 Miljøterapeutisk arbeid

PED323 Habilitering og rehabilitering

Innhold

Emnet drøfter spørsmål om livskvalitet og levekår primært på en overordnet plan der «policy» og kunnskap om velferdssystemet vektlegges. Dette gir mulighet til å sy sammen de ulike områdene som er dekket i bachelorstudiet i spesialpedagogikk i et helhetlig bilde. Studentene vil videre fokusere på hvordan profesjonelt spesialpedagogisk arbeid kan hjelpe til med å forbedre livskvalitet og levevilkår gjennom hele livsløpet og da særlig med vekt på et systemteoretisk perspektiv. Samtidig vil emnets teoretiske vinkling komplimentere bachelor-oppgaven ved å gi generell kunnskap om politiske dagsaktuelle trender med innvirkning på livskvalitet og levekår hos utsatte grupper.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

- kunne beskrive utfordringer med å definere livskvalitet og levekår, og begrepenes bruk i målstyring og individuell tilrettelegging

- ha kunnskap om ulike måter å måle livskvalitet og levekår, og om debatten rundt denne prosessen

- kunne redegjøre for helse- og sosialpolitiske føringer og for hvordan prioriteringer får konsekvenser for ulike brukergrupper med hensyn til livskvalitet og levekår

- kjenne til aktører og beslutningsprosesser i helse- og sosialtjenesten

- ha kunnskap om tiltak som kan bidra til å utforme nye funksjonsfremmende strukturer og livsvilkår rundt mennesker med spesielle behov

- kunne redegjøre for risikofaktorer for dårlig levekår og livskvalitet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Individuell skriftlig oppgave. Fremlegg på seminar.
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminar, fremgår av semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminar, fremgår av semesterplanen.
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED204 – Livskvalitet og levevilkår 10
PED319 – Vurdering av spesialpedagogisk arbeid 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:30