PED322 Småbarnspedagogikk
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Anne Tove Fennefoss
- Lisbeth Ljosdal Skreland
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene i barnehagelærerutdanningen/førskolelærerutdanningen.
Anbefalte forkunnskaper
BUL 100 Barns, utvikling lek og læring
SRE 100 Samfunn, religion, livssyn og etikk
STM 100 Språk, tekst og matematikk
KKK 100 Kunst, kultur og kreativitet
NHB 100 Natur, helse og bevegelse
Innhold
Følgende tema inngår i emnet:
-Praksisfortelling som redskap og læringsstrategi
-Spedbarnsforskning og barnet som subjekt
-De yngste barnas kultur og etikk
-Barnehagens rom og hverdagsaktiviteter
-Læring og medvirkning
-Intersubjektiv teori og forskning
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om nasjonal og internasjonal forskning med relevans for det småbarnspedagogiske feltet
- har kunnskap om intersubjektiv teori og forskning
- har bred kunnskap om de yngste barnas kultur og den tidlige barndom
- har kunnskap om barnehagen som kontekst for barns hverdagsliv
- har kunnskap om barns rett til medvirkning og læring
- har kunnskap om prosjektarbeid i barnehagen
Ferdighet
Studenten
- kan kritisk reflektere over relevante teorier og praksis, og over etiske dilemmaer og didaktiske utfordringer
- kan reflektere over faglige utfordringer knyttet til dokumentasjon
- kan konstruere og analysere praksisfortellinger som redskap for kunnskapsetablering
- kan iverksette og gjennomføre et prosjektarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte og anvende didaktisk tenkning relatert til barnehagens innhold og læringsmiljø
- viser etisk og faglig innsikt basert på demokrati, likestilling og likeverd
- kan artikulere og formidle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
- kan reflektere og analysere sammenhengen mellom teori og praksis
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent gjennomført veiledning på obligatoriske mappeinnleveringer.
Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning i tråd med semesterplanen.
Bestått obligatorisk praksis. (Gjelder ikke for eksterne studenter.)
Studentevaluering
Evaluering av emnet gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1. En eventuell sluttevaluering kan gjennomføres
ved behov.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig kapasitet.
Eksamen
To individuelle mappeinnleveringer.
Det gis en samlet karakter hvor hver mappeinnlevering teller 50%. Gradert karakter.
Ved en eventuell utsatt eksamen vil eksamensform være en 6-timers skriftlig eksamen.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED322 – Småbarnspedagogikk | 30 |
PED322 – Småbarnspedagogikk | 30 |