Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene i barnehagelærerutdanningen/førskolelærerutdanningen.

Anbefalte forkunnskaper

BUL 100 Barns, utvikling lek og læring

SRE 100 Samfunn, religion, livssyn og etikk

STM 100 Språk, tekst og matematikk

KKK 100 Kunst, kultur og kreativitet

NHB 100 Natur, helse og bevegelse

Innhold

Følgende tema inngår i emnet:
-Praksisfortelling som redskap og læringsstrategi
-Spedbarnsforskning og barnet som subjekt
-De yngste barnas kultur og etikk

-Barnehagens rom og hverdagsaktiviteter
-Læring og medvirkning
-Intersubjektiv teori og forskning

Læringsutbytte

Kunnskap

 Studenten

- har kunnskap om nasjonal og internasjonal forskning med relevans for det småbarnspedagogiske feltet

- har kunnskap om intersubjektiv teori og forskning

- har bred kunnskap om de yngste barnas kultur og den tidlige barndom

- har kunnskap om barnehagen som kontekst for barns hverdagsliv

- har kunnskap om barns rett til medvirkning og læring

- har kunnskap om prosjektarbeid i barnehagen

Ferdighet
Studenten
- kan kritisk reflektere over relevante teorier og praksis, og over etiske dilemmaer og didaktiske utfordringer

- kan reflektere over faglige utfordringer knyttet til dokumentasjon


- kan konstruere og analysere praksisfortellinger som redskap for kunnskapsetablering

 

- kan iverksette og gjennomføre et prosjektarbeid

Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte og anvende didaktisk tenkning relatert til barnehagens innhold og læringsmiljø

- viser etisk og faglig innsikt basert på demokrati, likestilling og likeverd

- kan artikulere og formidle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn

- kan reflektere og analysere sammenhengen mellom teori og praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent gjennomført veiledning på obligatoriske mappeinnleveringer.
Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning i tråd med semesterplanen.
Bestått obligatorisk praksis. (Gjelder ikke for eksterne studenter.)

Studentevaluering

Evaluering av emnet gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1. En eventuell sluttevaluering kan gjennomføres
ved behov.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig kapasitet.

Eksamen

To individuelle mappeinnleveringer.
Det gis en samlet karakter hvor hver mappeinnlevering teller 50%. Gradert karakter.

Ved en eventuell utsatt eksamen vil eksamensform være en 6-timers skriftlig eksamen.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED322 – Småbarnspedagogikk 30
PED322 – Småbarnspedagogikk 30
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:30