PED320 Bacheloroppgave i spesialpedagogikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Anne-Dorthe Tveit
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Forkunnskapskrav
Studentene skal ha bestått alle eksamener i studiets første 2 år for å kunne gå videre til PED320 Bacheloroppgave.
Innhold
Oppgaven kan være relatert til både praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor et eller flere av emnene i studiet. Gjennom dette arbeidet skal den enkelte studenten vise spesialpedagogiske kunnskaper og teoretisk innsikt. Oppgaven kan være et empirisk arbeid, et litteraturstudium eller et utviklingsarbeid. Dersom studenten velger å gjennomføre et empirisk arbeid må oppgaven likevel ha et teoretisk fundament. Studentene skal velge tema og utarbeide en prosjektbeskrivelse som skal godkjennes av veileder. Bacheloroppgaven tar utgangspunkt i studentens eget forslag til tema, men kan også gjennomføres i samarbeid med et pågående forsknings- eller utviklingsarbeid på UiA. Krav til utforming av oppgaven blir nærmere presentert ved studiestart.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- formulere en relevant problemstilling innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet
- planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig, faglig arbeid
- anvende en vitenskapelig tenkemåte og relevante teorier i relasjon til en problemstilling
- demonstrere at en har fordypet seg i et spesialpedagogisk område gjennom å formidle eksisterende kunnskap på feltet
- vise kunnskap om metoder og de strukturelle sidene ved å gjennomføre en empirisk eller teoretisk oppgave
- presentere og diskutere teori og funn på en faglig tilfredsstillende måte
- reflektere over forskningsetiske dilemmaer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Frammøte til obligatoriske gruppeveiledningsseminar og individuell veiledning, fremgår av bacheloroppgavehefte. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer/veileder.
Undervisnings- og læringsformer
Veiledningsseminar, individuell veiledning og selvstendig arbeid.
Frammøte til obligatoriske gruppeveiledningsseminar og individuell veiledning, fremgår av bacheloroppgavehefte.
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei.
Eksamen
Bacheloroppgave - et individuelt arbeid over et selvvalgt tema.
Gradert karakter.