Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Studentene skal ha bestått alle eksamener i studiets første 2 år for å kunne gå videre til PED320 Bacheloroppgave.

Innhold

Oppgaven kan være relatert til både praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor et eller flere av emnene i studiet. Gjennom dette arbeidet skal den enkelte studenten vise spesialpedagogiske kunnskaper og teoretisk innsikt. Oppgaven kan være et empirisk arbeid, et litteraturstudium eller et utviklingsarbeid. Dersom studenten velger å gjennomføre et empirisk arbeid må oppgaven likevel ha et teoretisk fundament. Studentene skal velge tema og utarbeide en prosjektbeskrivelse som skal godkjennes av veileder. Bacheloroppgaven tar utgangspunkt i studentens eget forslag til tema, men kan også gjennomføres i samarbeid med et pågående forsknings- eller utviklingsarbeid på UiA. Krav til utforming av oppgaven blir nærmere presentert ved studiestart.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

- formulere en relevant problemstilling innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet

- planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig, faglig arbeid

- anvende en vitenskapelig tenkemåte og relevante teorier i relasjon til en problemstilling

- demonstrere at en har fordypet seg i et spesialpedagogisk område gjennom å formidle eksisterende kunnskap på feltet

- vise kunnskap om metoder og de strukturelle sidene ved å gjennomføre en empirisk eller teoretisk oppgave

- presentere og diskutere teori og funn på en faglig tilfredsstillende måte

- reflektere over forskningsetiske dilemmaer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Frammøte til obligatoriske gruppeveiledningsseminar og individuell veiledning, fremgår av bacheloroppgavehefte. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer/veileder.

Undervisnings- og læringsformer

Veiledningsseminar, individuell veiledning og selvstendig arbeid.
Frammøte til obligatoriske gruppeveiledningsseminar og individuell veiledning, fremgår av bacheloroppgavehefte.
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Bacheloroppgave - et individuelt arbeid over et selvvalgt tema.
Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:29