Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Emnet tar for seg ideologiske, teoretiske og forskningsbaserte tilnærminger til habilitering og rehabilitering. Her er habilitering av barn, unge og voksne sentralt. Oppmerksomheten rettes også mot arbeidsinkludering og det legges spesiell vekt på forebyggende arbeid, tidlig inngripen og tilrettelegging av et inkluderende arbeidsliv. Blant annet undervises det i relevant lovverk innenfor NAV-systemet og virkemidler og tiltak som brukes i tilrettelegging av arbeidslivet. Emnet gir oversikt over hjelpeapparatet og ulike aktørers roller og ansvar. Emnet presenterer utfordringer og muligheter for bedre samhandling mellom etater og i møtet mellom hjelper og bruker. For eksempel kunnskap om tilrettelegging av overgangen mellom skole og arbeid.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

- ha kunnskap om målsettinger med habilitering og inkludering, og utfordringer knyttet til realisering av disse

- ha kunnskap om habilitering i et livsløpsperspektiv

- kjenne til rammer for brukeroppfølging og arbeidsinkludering

- kunne identifisere ressurser og utfordringer hos mennesker med særskilte behov, analysere disse og sette inn individ og miljørettede tiltak for å legge til rette arbeidssituasjonen

- ha kjennskap til hvordan en som profesjonell kan bidra til gode overganger mellom skole og arbeid

- ha oversikt over hjelpeapparatet og bruk av sentrale verktøy og arbeidsmetoder som handlingsplaner og individuelle planer (IP)

- ha kunnskap om universell utforming for å legge til rette for økt grad av selvstendighet for mennesker med nedsatt funksjonsevne

- kunne bidra til koordinering av tverretatlig innsats overfor mennesker med komplekse bistandsbehov

Vilkår for å gå opp til eksamen

Bestått gruppeoppgave basert på individuell plan.
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, fremgår av semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, fremgår av semesterplanen

Forventet arbeidsomfang tilsvarer 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell semesteroppgave. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED323 – Habilitering og rehabilitering 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:28