Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

PED151 Innføring i spesialpedagogikk
PED128 Læring og læringsprosesser

PED153 Spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage

Innhold

Emnet tar opp teoretiske, juridiske og praktiske tilnærminger til miljøterapeutisk arbeid. For eksempel hvordan man kan legge til rette for inkludering, hindre stigmatisering, nettverksarbeid, mestrings-arbeid og bruke økologisk kartleggingsverktøy. Selvbestemmelse, mestring og motivasjon er også sentrale elementer.
Emnet tar videre opp tverrkulturell tilrettelegging, opplæring til trygg seksualitet og traumebasert omsorg. Studentene skal også ha innsikt i temaer rundt mishandling og overgrep og juridiske forhold knyttet til dette. I tillegg legges det vekt på organisasjons- og systemkunnskap om skole, fritid, barnevern og alternative botilbud.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

- ha kunnskap om miljøterapeutisk arbeid innenfor ulik virksomhet f.eks. barneverninstitusjoner, barnehage/skole, fritid, og alternative botilbud

- kunne kartlegge, analysere og tilrettelegge trygge og utviklende miljøer for barn, unge og voksne med særskilte behov

- kunne kritisk vurdere individuelle forutsetninger og tilrettelegge for personlig utvikling, selvbestemmelse, brukermedvirkning og empowerment-tenkning
- ha kjennskap til
traumebasert omsorg i møte med barn utsatt for fysiske, psykiske eller

seksuelle overgrep

- kunne gjøre rede for hvordan hjelpere kan bidra til å etablere og videreutvikle brukerens sosiale nettverk

- ha kjennskap til utbredelsen av bruk av rusmidler i ulike grupper i samfunnet, og tiltak rettet mot disse gruppene

Vilkår for å gå opp til eksamen

100% deltakelse i praksisperiode. Godkjent praksisrapport. Presentasjon av erfaringer fra praksis i plenum.
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminar, fremgår av semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminar, fremgår av semesterplanen
2 ukers praksisperiode i gruppe.Det er 100% obligatorisk deltakelse i praksis.
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell mappevurdering. Studenten utarbeider tre oppgaver i løpet av semesteret der to trekkes ut og utgjør eksamen.

 Gradert karakter der endelig karakter består av gjennomsnittet av de to oppgavene som trekkes ut.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:27