Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, Grimstad

Forkunnskapskrav

Bestått pedagogikk og elevkunnskap 1 og 2

Innhold

Emnet sikter på å bygge en profesjonell læreridentitet. Denne baseres på kunnskap om den norske skoles historie, ulike filosofiske perspektiv på hva skolen skal være, det verdimessige grunnlag skolen er tuftet på, og forståelse av det pluralistiske samfunnet skolen virker i.

Studentene skal få erfaring med profesjonsetiske dilemma i skolen. Sentralt i dette er å reflektere over hvordan samfunnsverdier som menneskeverdet og respekten for medmennesket og demokrati som verdi og samfunnsform kan føres ut i praktisk lærerarbeid og profesjonelt utiklingsarbeid i møte med elever, foreldre, kolleger, og andre samarbeidspartnere. Kunnskap om skolen som organisasjon og institusjon kan gi studentene forståelse for hvordan de kan påvirke organisasjonen og fremtre som autonome profesjonsutøvere. Dette er hovedområdet for samarbeidet med praksisopplæringen. PEL 3 må sees i sammenheng med PEL 4.

Læringsutbytte

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid og kan kommunisere og analysere profesjonsetiske utfordringer både med hjemme, kolleger og andre samarbeidspartnere

  • kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold

  • har innsikt i lærerrollens utvikling og de utfordringer læreren står overfor som oppdrager i et pluralistisk og internasjonalisert samfunn 

KUNNSKAP
Mangfold i skolen:
Studenten

  • har kunnskap om sosialt, språklig, religiøst og kulturelt mangfold for å støtte elevenes læring i en inkluderende skole preget av dialog, toleranse og respekt for den enkelte

  • har kunnskap om urfolk og nasjonale minoriteter

  • har kunnskap om elever på barnetrinnet

 

Skolen som organisasjon og institusjon
Studenten

  • har kunnskap om skolen som kompleks organisasjon, rammebetingelser og styringsstruktur, om samarbeidet med kommende kolleger i skolen, elever, foresatte og relevante innstanser utenfor skolen, og betydningen det har for elevenes læring og utvikling

  • har kunnskap om overgangen mellom barnehage og skole

  • har kunnskap skolen som institusjon i samfunnet, og forstår samarbeidsprosesser på ulike nivå for best mulig å legge til rette for elever

  • har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres

  • har kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser

Skolen i historisk og filosofisk perspektiv

Studenten

  • har kunnskap om sentrale faser og strategier i skolens historiske utvikling, og om skolens og utdanningens mandat og funksjon til ulike tider i Norge

  • har kunnskap om demokrati, menneskerettigheter, dannelse og utvikling av identitet, og betydningen dette har for skolens virksomhet i en internasjonalisert verden

FERDIGHETER
Studenten

  • kan nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læreprosesser

  • kan analysere samhandlinger i klasser og grupper av elever og fatte beslutninger som stimulerer elevenes læring

  • kan gjennomføre dialoger med elevene, der den enkelte elev blir sett som et subjekt med meninger som skal lyttes til og tas på alvor

  • kan reflektere over skolefaglige spørsmål knyttet til elever med ulik bakgrunn

  • kan gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler med elever og andre typer samtaler som ligger til lærerrollen

  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg

  • ha tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskravene i emnet og praksis må være bestått.

Studentevaluering

Evaluering av emnet gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1. En eventuell sluttevaluering kan gjennomføres
ved behov.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Individuell, skriftlig skoleeksamen, 6 timer. Ingen hjelpemidler tillatt. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:27