Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet setter søkelyset på lærerens arbeid i møtet med eleven, elevgruppen og lærestoffet. Hovedfokus er planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeidet. Emnet skal bidra til forståelse av de grunnleggende ferdighetene som sentrale elementer i elevens læring. Betydningen av lærerens handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 1.-7. trinn står sentralt, og er hovedområdet for samarbeid med praksisopplæringen.

Faget i praksis
Faglærere og praksislærere utarbeider oppgaver tilknyttet observasjon av lærerrollen, utøvelse av klasseledelse og didaktisk tenkning.
Praksiserfaringer oppsummeres i refleksjonsgrupper på campus underveis i punktpraksis.
Etter avsluttet praksisperiode legger studentene frem oppgaver fra praksis som omhandler observasjon, klasseledelse og planlegging.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studentene

  • har kunnskaper om skolens virksomhet, verdier og profesjonsetiske spørsmål

  • har brei kunnskap om læring, motivasjon og læringsstrategier tilpasset elevene

  • har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp som er aktuelle i begynneropplæringen

  • har brei kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer for elevene

  • har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling

  • har brei kunnskap om hvordan kompetanse i samhandling og grunnleggende

ferdigheter kan bidra til å øke læringen for elevene

  • har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke

helse, trivsel og læring

  • har kunnskap om lærerens møte med religions- og livssynsmangfoldet i skolen

FERDIGHETER

Studentene

  • kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra

observasjonen

  • kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om

begynneropplæring, læring og undervisning

  • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse

og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene

  • kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av

undervisning og læring

  • kan lede læringsprosesser i et teknologirikt læringsmiljø

  • kan i opplæringen begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og

barns rettigheter

GENERELL KOMPETANSE

Studentene

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i

eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk

  • kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med elevene og deres foresatte om
    elevenes læring og utvikling

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves 70 % tilstedeværelse i emnet.
Bestått arbeidskrav (nærmere informasjon i semesterplanen)
Bestått praksis og det kreves 100 % tilstedeværelse.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving i seminartimer.

70 % obligatorisk fremmøte i faget.

Sentralt i utdanningen er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.

Arbeidsomfang totalt: 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:31:24