PED155 Pedagogikk (for trinn 8-13)
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Esther Tamara Canrinus
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Ingen
Innhold
Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av pedagogikk, fagdidaktikk i to fag og praksis.
Emnet inndelt i tre hovedområder:
-
Skolen i samfunnet
-
Elevkunnskap og lærerrollen
-
Undervisning og læring
Skolen i samfunnet behandler skolens mandat og verdigrunnlag. Emnet tar også opp hvilken rolle skolen spiller i et samfunnsmessig og kulturelt perspektiv.
Elevkunnskap og lærerrollen behandler ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Klasse- og læringsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring tar opp teoretiske og praktiske perspektiver på læring, samt bruk av læringsstrategier Emnet behandler også tilpassing gjennom bruk av læringsstrategier og teorier om undervisning, læring, motivasjon og mestring.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
-
Ha kunnskap om pedagogikkens plass og begrunnelse i skolen og samfunnet.
-
Ha kunnskap om utvikling av skolen som organisasjon og forståelse av skolens mandat, verdigrunnlag og opplæringsløp
-
Ha kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge,
om deres rettigheter i nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende
lovverk
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne planlegge undervisning som bidrar til gode læringsmiljø ved hjelp av planleggings- og observasjonsverktøy
-
kunne planlegge og lede undervisning som fremmer læring, alene og sammen med andre
-
kunne differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende lovverk
-
kunne arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter
-
kunne bruke digitale verktøy i undervisningen, planlegging og kommunikasjon
-
kunne beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere denne og gi læringsfremmende tilbakemeldinger.
-
kunne bidra til elevenes refleksjon over egen læring og utvikling
-
kunne reflektere over egen undervisningspraksis
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne bygge gode relasjoner til elever og skape konstruktive og inkluderende miljø som fremmer læring
-
kunne legge til rette for at lokalt-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringa
-
kunne formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvingen
-
kunne reflektere over og analysere pedagogiske, didaktiske og profesjonsetiske spørsmål og problemstillinger.
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Bestått praksis
-
Godkjent obligatorisk deltakelse på 80%
-
Studenten skal individuelt levere to mindre arbeider som forberedelse og etterarbeid til praksisperioden.
-
Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk i fag 2 (årsenhet)
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminar, arbeid i team, individuelt arbeid, bruk av digitale verktøy og praktisk utprøving. Da emnet er en del av profesjonsfaget fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Studentene har seks ukers praksis.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei.
Eksamen
Skriftlig 48 timers hjemmeeksamen.