Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Anbefalte forkunnskaper

PED128 Læring og læringsprosesser
PED151 Innføring i spesialpedagogikk

Innhold

Emnet tar for seg lærevansker knyttet til språk og kommunikasjon i utviklings- og sosialpsykologisk, språkvitenskapelig og spesialpedagogisk perspektiv. Det gis en innføring i teoretiske modeller og empiri om hvordan språklige- og kommunikative ferdigheter utvikles i forholdet mellom biologiske faktorer og miljøets påvirkning, med vekt på faktorer som hindrer normalutvikling. Emnet vil belyse sammenhengen mellom språk/kommunikasjon og ulike områder som oppmerksomhetssvikt, atferdsvansker og skriftspråklige lærevansker (f.eks. dysleksi). Studentene vil lære å analysere betingelser for at utfordringer oppstår i talespråklig og skriftspråklig kommunikasjon, og tilegne seg kunnskap om ulike tilnærminger rettet mot forebyggende og avhjelpende spesialpedagogiske tiltak.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om sentrale teorier om språk- og kommunikasjonsutvikling

  • kunne beskrive hovedtrekkene i språkets oppbygging og funksjon, med vekt på fonologi, morfologi, syntaks og semantikk/pragmatikk

  • kunne gjøre rede for teorier som forklarer tale- og skriftspråkbaserte lærevansker

  • kunne gjøre rede for ulike forhold som hemmer kommunikasjon, inkludert utfordringer for barn med minoritetsspråklig bakgrunn

  • kunne beskrive forholdet mellom spesifikke språkvansker (SSV), dysleksi og generelle språkvansker

  • kunne kjenne til ulike kartleggingsmetoder og -verktøy for å identifisere problemer knyttet til språk og kommunikasjon.

  • ha kjennskap til ulike tiltak rettet mot forebygging og oppfølging av kommunikasjonsvansker og tale- og skriftspråkbaserte lærevansker

  • kunne nyttiggjøre seg teorier og arbeidsmetoder om språk og kommunikasjon for å arbeide med barn/unge med språk- og kommunikasjonsvansker bla. ved kunnskap om bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon

Vilkår for å gå opp til eksamen

Bestått 3 øvelser med kartleggingsverktøy og 3 refleksjonsoppgaver knyttet til disse.
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, fremgår av semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, fremgår av semesterplanen.
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

6-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:22