PED152 Språk- og kommunikasjonsvansker
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Marianne Engen Matre
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Anbefalte forkunnskaper
PED128 Læring og læringsprosesser
PED151 Innføring i spesialpedagogikk
Innhold
Emnet tar for seg lærevansker knyttet til språk og kommunikasjon i utviklings- og sosialpsykologisk, språkvitenskapelig og spesialpedagogisk perspektiv. Det gis en innføring i teoretiske modeller og empiri om hvordan språklige- og kommunikative ferdigheter utvikles i forholdet mellom biologiske faktorer og miljøets påvirkning, med vekt på faktorer som hindrer normalutvikling. Emnet vil belyse sammenhengen mellom språk/kommunikasjon og ulike områder som oppmerksomhetssvikt, atferdsvansker og skriftspråklige lærevansker (f.eks. dysleksi). Studentene vil lære å analysere betingelser for at utfordringer oppstår i talespråklig og skriftspråklig kommunikasjon, og tilegne seg kunnskap om ulike tilnærminger rettet mot forebyggende og avhjelpende spesialpedagogiske tiltak.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha kunnskap om sentrale teorier om språk- og kommunikasjonsutvikling
-
kunne beskrive hovedtrekkene i språkets oppbygging og funksjon, med vekt på fonologi, morfologi, syntaks og semantikk/pragmatikk
-
kunne gjøre rede for teorier som forklarer tale- og skriftspråkbaserte lærevansker
-
kunne gjøre rede for ulike forhold som hemmer kommunikasjon, inkludert utfordringer for barn med minoritetsspråklig bakgrunn
-
kunne beskrive forholdet mellom spesifikke språkvansker (SSV), dysleksi og generelle språkvansker
-
kunne kjenne til ulike kartleggingsmetoder og -verktøy for å identifisere problemer knyttet til språk og kommunikasjon.
-
ha kjennskap til ulike tiltak rettet mot forebygging og oppfølging av kommunikasjonsvansker og tale- og skriftspråkbaserte lærevansker
-
kunne nyttiggjøre seg teorier og arbeidsmetoder om språk og kommunikasjon for å arbeide med barn/unge med språk- og kommunikasjonsvansker bla. ved kunnskap om bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått 3 øvelser med kartleggingsverktøy og 3 refleksjonsoppgaver knyttet til disse.
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, fremgår av semesterplanen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, fremgår av semesterplanen.
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
6-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.