Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Anbefalte forkunnskaper

PED128 og PED148

Innhold

Emnet gir innsikt i hvordan danning, utdanning og kompetanse er relevant for å forstå sentrale pedagogiske spørsmål i dagens medieteknologiske og globaliserte verden. De ulike begrepenes historikk og relasjoner løftes frem som kilde til forståelse av hvordan begrepene brukes i dag. Ulike mediers betydning og utfordringer i forhold til identitets- og kompetanseutvikling vil belyses, samt hvordan danningsprosessen kan påvirkes av dette. Det gis en innføring i kulturelt mangfold relatert til danning, utdanning og kompetanse.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • gjøre rede for og sammenlikne ulike teoretiske perspektiver på danning, utdanning og kompetanse

  • gjøre rede for mediepedagogiske perspektiver på identitetsskaping, danning og utdanning

  • gjøre rede for hvordan danning og utdanning kan relateres til globalisering, kulturelt mangfold og medieteknologi

  • gjøre rede for ulike forståelser til kompetansebegrepet og hvordan det brukes i dag

  • gjøre rede for aktuelle utfordringer for den pedagogiske virksomhet i lys av medieteknologi, globalisering og det kulturelle mangfoldet

  • reflektere over ulike mediers betydning for barn og unges dannelsesprosess, identitetsskaping og
    kompetanseutvikling

 

 

 

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha bestått de obligatoriske arbeidskravene.For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, arbeid i seminartimer, studentaktive grupper og individuelt arbeid. Studentene skal i løpet av semesteret gjennomføre et større gruppeprosjekt med utgangspunkt i problembasert metode (PBL), og som presenteres ved hjelp av digitale medier mot slutten av semesteret. Det settes opp 3 obligatoriske arbeidskrav relatert til fremmøte og presentasjon av prosjektet (for nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart).

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell 6 timers skriftlig eksamen.
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED150 – Danning og kompetanse i en globalisert verden 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:31:21