Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Gjennom emnet får studentene en grunnleggende innføring i de pedagogiske disiplinene filosofi, idehistorie og sosiologi. Studentene presenteres for betydningsfulle personer som på ulike måter har drøftet forholdet mellom individ og samfunn. Temaene etikk og pedagogisk grunnlagstenkning belyser sammenhenger mellom menneskesyn, vitenskapssyn og pedagogisk praksis. Studentene blir introdusert for pedagogikk som vitenskapelig fag, relatert til teori- og praksisrettede problemstillinger. Pedagogikk, spesialpedagogikk, sosialisering og danning er sentrale begreper i emnet. Studentene skal få kunnskap om ulike anvendelsesområder for pedagogikken i dagens samfunn relatert til arbeidsoppgaver som blant annet omfatter opplæring, veiledning og pedagogisk utviklingsarbeid.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne gjøre rede for sentrale trekk og betydningsfulle personer innenfor pedagogisk filosofi og idehistorie

  • kunne anvende ulike etiske perspektiver til å reflektere over pedagogisk virksomhet

  • kunne gjøre rede for ulike pedagogiske disipliner

  • kunne forklare begrepene pedagogikk, danning, sosialisering og spesialpedagogikk

  • kunne beskrive sosiologiske perspektiver på individ og samfunn

  • ha kjennskap til pedagogikk som vitenskap og forskningsdisiplin

  • kunne sammenligne og drøfte pedagogiske konsekvenser av ulike syn på individ og samfunn

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha bestått de obligatoriske arbeidskravene.For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, arbeid i seminartimer, studentaktive grupper og individuelt arbeid. Studentene vil få erfaringer med å presentere fagstoff og skal i løpet av semesteret gjennomføre muntlige og skriftlige obligatoriske arbeidskrav (for nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart).

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

 Nei.

Eksamen

Individuell 6 timers skriftlig eksamen. 
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED148 – Pedagogiske grunnbegreper 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:31:21