Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, Grimstad

Anbefalte forkunnskaper

Pedagogikk og elevkunnskap 1

Innhold

Emnet har den lærende eleven i sentrum. Hovedfokuset er på tilretteleggingen av læringsprosesser for enkeltelever innenfor et stort elevmangfold der hvert enkelt barn med sine unike personlige, sosiale og kulturelle forutsetninger for læring, er en del av skolens fellesskap. Emnet vektlegger flerspråklighet som et område i lærerens tilrettelegging av opplæringen. Utfordringene som elevmangfoldet gir for undervisning og læring er hovedområdet for samarbeidet med praksisopplæringen.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten
- har kunnskap om mangfoldet i familieformer og barns og unges oppvekst, utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
- har kunnskap om barnet som skolebegynner og om barns språk
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter på tvers av fag som forutsetning for elevenes utvikling av læringsstrategier og metakognitiv forståelse
- har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale reguleringene som gjelder elever og deres rettigheter
- har kunnskap om hvilke utfordringer og muligheter skolen står overfor når det gjelder elever med særskilte behov
- har kunnskap om barn i sorg og krise, mobbing og overgrep mot barn
- har kunnskap om medias påvirkning av barn og ungdom og om barn og unges aktive deltakelse i ulike sosiale medier
- har kunnskap om elever med flerkulturell bakgrunn
- har kunnskap om kjønnsidentitet, og om likheter og forskjeller i gutter og jenters oppvekstbetingelser

 

FERDIGHETER

Studenten
- kan legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om elevrelasjoner, kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser
- kan beskrive, analysere og vurdere hvilke forhold som kan fremme eller hindre elever i å få tilfredsstillende utbytte av opplæring og foreslå tiltak for forbedring

- kan analysere elevenes læringsstrategier ved hjelp av ulike kartleggingsmetoder og trekke konsekvenser for arbeidet med læringen
- kan gjennomføre læringsrettet tilbakemelding
- kan diskutere de didaktiske utfordringer knyttet til opplæring i et flerkulturelt samfunn
- kan diskutere og ta stilling til populærkulturelle medieuttrykk og knytte dette opp til barn og unges identitetskonstruksjon

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten
- har forståelse for betydningen av skolens rammefaktorer når det gjelder elevenes læring
- kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, personlige og sosiale læring og utvikling.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskravene i emnet og praksis må være bestått.
Arbeidskravene presenteres i semesterplanen.

Studentevaluering

Evaluering av emnet gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1. En eventuell sluttevaluering kan gjennomføres ved behov.

Eksamen

Mappe med utgangspunkt i to skriftlige arbeider hvorav en trekkes til vurdering.
Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:21