Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Opptakskrav tilsvarende til studiet i samordna opptak.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at studentene har lærerutdanning eller annen høyere utdanning fra hjemlandet, og/eller erfaring fra lærervirksomhet.
Gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig.

Innhold

Sentralt i emnet er lærerprofesjonens mandat og oppgaver, der didaktiske, etiske og lederegenskaper står sentralt. Det er fokus på den tospråklige lærerens profesjonskunnskaper og ferdigheter i en flerkulturell skole. Her inngår kompetanse om inkludering og mangfold, forståelse for ulike kulturer og hvordan man kan samhandle i samfunnet på tvers av ulik språk- og kulturbakgrunn. Emnet tar for seg utvikling av grunnleggende ferdigheter hos elever. Det fokuseres på hva det vil si å ha norsk som andrespråk og teorier om språkdanning. Det legges vekt på utvikling av studentenes profesjonsfaglige digitale ferdigheter.

Læringsutbytte

Kunnskap
Studentene har kunnskap om:
- lærerprofesjonens mandat og oppgaver
- didaktisk arbeid
- profesjonsetiske spørsmål
- klasseledelse
- norsk som andrespråk og norsk og morsmål i konstrastivt perspektiv
- språklæringsteorier, ordforråd og hvordan ord dannes på norsk
- kultur og kulturforståelse i et flerspråklig og flerkulturelt samfunn
- lærerens møte med religions- og livssynsmangfoldet i skolen

Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læringstid
- lede elevers læringsprosesser
- begrunne sine didaktiske valg
- reflektere over hva det vil si å ha norsk som andrespråk og forholdet mellom morsmålet og det norske språket
- reflektere over hva det innebærer å være en flerkulturell skole og samfunn og ha flerkulturell
kompetanse

Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om læreres oppgaver og mandat i skole og samfunn med utgangspunkt i eksisterende
rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
- kan reflektere over å være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes læring og
utvikling
- har kunnskap om og kan drøfte etiske sider, didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold

 

 

 

 


Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent 3 obligatoriske oppgaver og praksisrapport.
Studenter skal ha gjennomført og bestått 20 dagers veiledet og vurdert praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det er tre samlinger i høstsemesteret og fire i vårsemesteret. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. 20 dagers veiledet praksis. Sentrale arbeidsformer er forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, selvstudium, gruppediskusjoner, praksis og dokumentasjon av gjennomførte praksisaktiviteter. Studentene tar i bruk digitale verktøy i undervisning og praksisoppfølging.

Innlevering og godkjenning av tre arbeidskrav. Ett av arbeidskravene skal være knyttet til praksis. Det er muntlig framlegg i etterkant av praksis. Praksisrapport.

Det forventes et arbeidsomfang på 800 timer knyttet til emnet, inkludert undervisning, arbeidskrav og selvstudier.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Skriftlige arbeidskrav (3 arbeidskrav - 1 i gruppe og 2 individuelle). Teller 60%
Muntlig eksamen. Teller 40%
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED409 – Skolekunnskap for lærere med utenlandsk utdanning 30
PED222 – Skole- og barnehagekunnskap, Pedagogikk 1 - Tospråklig 30
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:20