PED128 Læring og opplæring
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Adina Marie Nydahl
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Læring er et av de mest sentrale begrepene i pedagogikk- og spesialpedagogikkstudiene. I dette emnet gis det en grunnleggende innføring i pedagogisk psykologi, med fokus på teorier om læring som er relevant for ulike arenaer for opplæring. Det gis en innføring i behavioristiske, kognitive, sosialkognitive og sosiokulturelle perspektiver på læring. Emnet tar også opp didaktiske modeller og perspektiver på planlegging, organisering og vurdering av opplæringen. Disse ulike perspektivene danner grunnlag for å drøfte tilnærminger til sentrale pedagogiske temaer som motivasjon, læringsstrategier og vurdering.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
-
gjøre rede for behavioristiske, kognitive, sosialkognitive og sosiokulturelle perspektiver på læring
-
anvende ulike læringsteoretiske perspektiver til å forklare egne og andres læringsprosesser
-
forklare ulike forståelser av motivasjon og hvordan disse anvendes på ulike opplæringsarenaer
-
anvende pedagogiske teorier til å reflektere over egne og andres læringsstrategier
-
anvende didaktiske teorier og modeller til å belyse sentrale rammer for læring og opplæring
-
gjøre rede for viktige hensyn og dilemmaer knyttet til vurdering i ulike opplæringssammenhenger
Vilkår for å gå opp til eksamen
For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha bestått de obligatoriske arbeidskravene. For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, arbeid i seminartimer, studentaktive grupper og individuelt arbeid. Studentene vil få erfaringer med å presentere fagstoff og skal i løpet av semesteret gjennomføre muntlige og skriftlige obligatoriske arbeidskrav (for nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart).
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen over tre dager.
Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED128 – Læring og læringsprosesser | 15 |