ORG987 Prosessorientert forbedringsarbeid og styring
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Bo Terje Kalsaas
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk og engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Kontinuerlig forbedring og LEAN
Undervisningsspråk
Norsk og engelskForkunnskapskrav
Oppdragsstudium for ansatte i Forsvarsmateriell. Det kreves bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk
Innhold
Ledelse av endring er en metodikk som gjennomgås og som ligger til grunn for alle modulene i emnet. Prosesstankegangen er videre et gjennomgående perspektiv i alle modulene. Endring og kontinuerlig forbedring er i stor grad basert på å endre og forbedre prosesser, og leantenkingen støtter opp om dette. Emnet vil også fokusere på planlegging og styring av komplekse prosesser.
Emnet består av fire moduler:
Endringsledelse
Modulen gir inngående kunnskap om metoder for å lede endringer. Sentrale tema er:
- drivkrefter for endring
- hva endringene medfører
- former for endringer og strategier for endringer
- ledelse av endringsprosesser og hvilke ledelsesformer som er best egnet
Lean
Modulen knytter sammen lean prinsippene og hvordan de henger sammen med metodikken og verktøyene. Sentrale tema:
- historikken til lean
- suksesshistorier og mindre vellykkede historier
- trådene fra organisasjonskultur og strategi til det operasjonelle
- lean ledelse
Prosessforbedring
Modulen gir teoretisk innsikt og praktisk øvelse i prosessanalyse. Sentrale tema:
- prosessforståelse og kartlegging
- verdiskaping
- læring
- flyt og sløsing
Styring av komplekse prosesser
Modulen gir kunnskap for å planlegge og styre prosesser som er preget av usikkerhet og kompleksitet. Sentrale tema:
- lineær vs. ikke lineær tenkning
- «wicked problems», kompleksitet og avhengigheter
- tradisjonelle og iterative metoder for planlegging og styring
- rapporteringsmetoder
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne:
- Gjennom kunnskaper, ferdigheter og holdninger ha kompetanse om ulike perspektiv på organisasjonsendring og hvordan endringsprosesser ledes. Videre skal studenten kunne reflektere over og forstå de grunnleggende elementer av organisatorisk endring som drivkrefter, innhold og omfang, kontekst og prosess. Studenten skal kjenne til eksterne og kundedrevne endringsprosesser samt interne endringsprosesser, samt kunnskap om strategier for- og lederrollen i endringsprosesser gjennom muligheter og begrensninger
- Ha opparbeidet dybdeforståelse av lean tankesett og forstå hvordan dette kan benyttes som en katalysator for kontinuerlig forbedring og innovasjon. Studenten skal ha fått innblikk i hvordan tankesettet er relevant som en utfordrer på strategisk, taktisk, operasjonelt og også personlig nivå. Videre skal studenten ha fått tilpasset innholdet til sin arbeidssituasjon og ha fått en klar oppfatning av hvordan tankesettet kan benyttes videre.
- Ha fått en god forståelse av prosessbegrepet og ha lært seg forskjellige metoder og teknikker for kartlegging og hvordan slike metoder kan brukes i endringsarbeid rettet mot blant annet digitalisering. Videre skal studenten ha oppnådd forståelse av læreprosesser, samt få innsikt i måling av ytelse i prosesser tilpasset strategiske mål og prinsipper.
- Ha fått grunnleggende kunnskap om forskjellige måter å planlegge og styre komplekse prosesser, herunder at metode bør velges basert på prosessers egenskaper. Studenten vil videre få forståelse av blant annet kompeksitet og forskjellige former for avhengighet.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått obligatoriske gruppeoppgaver.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnet skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Eksamen
Individuell mappe med gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG953 – Endringsledelse | 2.5 |
ORG975 – Ledelse i praksis | 2.5 |