ORG974 Organisasjon, utvikling- og læring i barnehagen
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Morten Øgård
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
-
Teoretisk og begrepsmessig forståelse av organisasjonsdesign
-
Styring og ledelse gjennom organisasjonsdesign og organisasjonskultur; hva bidrar til å hemme og fremme læring, utvikling og realisering av et profesjonsfelleskap?
-
Kulturanalyse som verktøy for effektiv ledelse og utvikling i barnehagen; hvordan endre holdninger og kultur i en enhet som har «satt» seg?
-
Kartlegging og analyse av egen organisasjonskultur
-
Hvordan lede et profesjonelt læringsfellesskap for å bidra til å skape felles forståelse for organisasjonens mål og rammer.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
Ha inngående kunnskap om hvordan styring i barnehager kan fremmes gjennom organisasjonsdesign og organisasjonskultur
-
Ha inngående teoretisk og begrepsmessig forståelse av ledelse og kritiske lederkompetanser
-
Utvikle ferdigheter i kartlegging og identifisering av organisasjonskultur
-
Ha utviklet kunnskap og ferdigheter til å skape resultater gjennom læring på individ- team-, organisasjons- og samfunnsnivå i barnehagesektoren
-
Kunne kritisk reflektere over egne lederkompetanser og utviklingsområder
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomføring av empirisk kartlegging i egen organisasjon
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger, fellesarbeid og en studietur. Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene, hvor studentene må samle inn empirisk materialet i egen organisasjon. Totalt arbeidsomfang 270 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG960 – Organisasjonsutvikling- og læring i kunnskapsorganisasjoner | 10 |