ORG954 Masteroppgave i MBA
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk/engelsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk/engelskForkunnskapskrav
Alle emner i studiet, både obligatoriske og valgemner, må være bestått før masteroppgaven kan leveres til sensur.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
I forbindelse med masteroppgaven skal studenten gjennomføre et selvstendig analysearbeid som gjerne er tett knyttet opp til et prosjekt i sin egen bedrift.
Emnet inneholder en obligatorisk metodedel hvor masteroppgavens problemstilling, ulike metoder for undersøkelser og analyse av data inngår.
I masteroppgaven kan studentene selv samle inn data, eller benytte seg av allerede eksisterende datakilder. Masteroppgaven må inneholde problemstilling, relevant teori, grundig metoderedegjørelse og metodediskusjon, en bearbeidet empirisk analyse og drøfting av resultater og implikasjoner.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
Kunne gjennom bruk av teoretisk kunnskap, og egnede vitenskapelige metoder analysere empiriske fenomener.
-
Kunne koble teori og empiri i forsknings- og utviklingsprosjekter.
-
Ha innsikt i hvordan et vitenskapelig arbeid planlegges og gjennomføres, herunder hvilke legale og etiske rammebetingelser som gjelder for slike prosjekter.
-
Kunne gjennomføre et selvstendig FoU-prosjekt.
-
Kunne formidle resultater av forsknings- og utviklingsprosjekter
Vilkår for å gå opp til eksamen
Innlevering og presentasjon av «proposal» på 12-15 Powerpoint-slides som følger en innholdsmal som gis i metodeseminaret. Nærmere informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Masteroppgaven gjennomføres over to semestre. Alle studenter skal ha veiledning før masteroppgave leveres til sensur. De obligatoriske emnene i masterprogrammet skal normalt være gjennomført før man kan få veiledning i forbindelse med masteroppgaven.
Et metodeseminar inngår med en tre-dages samling og individuell veiledning.
Metodeseminarets hovedinnhold er knyttet til problemstilling, innhold, disposisjon, litteratursøk og -bruk, ulike metoder for undersøkelser og analyse av data, samt fordeler og ulemper med slike metoder.
Totalt arbeidsomfang for emnet er 810 timer. Nettstøttet undervisning i Canvas.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Masteroppgaven teller 100%. Bokstavkarakterer.
Masteroppgaven kan skrives alene eller av en mindre gruppe studenter (inntil 3 personer). Ved gruppeinnlevering vurderes besvarelsen samlet.
Annen informasjon
Ansvarlig fakultet:
Handelshøyskolen ved UiA