Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Kunnskap er i økende grad blitt fremhevet som en viktig produksjonsfaktor. Man snakker om kunnskapsbedrifter, kunnskapsledelse og kunnskapsøkonomi. I et kunnskapssosiologisk perspektiv sees kunnskapen som noe som er samfunnsmessig skapt og utviklet.

Dette perspektivet avviker fra et mer teknologisk perspektiv på kunnskap og informasjon. Videre vil vi diskutere hvordan kunnskapsutvikling kan danne basis for å forstå kunnskapsøkonomien, kunnskapsbedrifter og organisasjoner.

 

Læringsutbytte

 Etter fullført emne skal studenten

  • forstå hvordan kunnskap er blitt en utviklingsfaktor i samfunnsutviklingen

  • forstå hvordan kunnskap utvikles og endres

  • være i stand til å reflektere kritisk over bruk av teoriet, praksis og måten praksis blir teoretisert

  • forstå hvordan organisasjoner kan arbeide med kunnskapsutviklende prosesser

  • kunne legge til rette for kunnskapsutviklingsprosesser i organisasjoner og i samfunnet

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og gruppediskusjoner. Studenten skal skrive et term paper og legge fram tema fra pensum for gruppediskusjoner. Nærmere informasjon gis i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 200 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell innlevering av ett term paper. Nærmere beskjed vil bli gitt i Canvas. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG501 – Kunnskapsledelse og kunnskapssosiologi 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:30:56