ORG503 Innovasjon i offentlig sektor
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- James Tommy Karlsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Industriell økonomi og teknologiledelse, masterprogram
- Innovasjon og kunnskapsutvikling, masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Anbefalte forkunnskaper
IND416-G Prosjektledelse og -planlegging og/eller SV-410-G Lokalisering og næringsutvikling eller liknende emne (r).
Innhold
Formålet med emnet er å introdusere studentene til temaet innovasjon i offentlig sektor. Offentlig sektor står overfor et betydelig innovasjonspress, men er samtidig forskjellig fra privat sektor når det gjelder å skape innovasjoner. Offentlig sektor er preget av stor kompleksitet. Innovasjonsprosesser i denne sektoren kan derfor involvere mange ulike interessenter.
I dette emnet legges det vekt på hvordan innovasjonsprosesser kan planlegges og organiseres som samskapte læringsprosesser med sikte på å skape en felles forståelse av utfordringen og hvordan en i fellesskap kan jobbe for å løse dem. Det gis innføring i en samarbeidsbasert metodikk basert på en aksjonsforskningsmetodologi. Studentene vil arbeide prosessorientert i møte med ulike fagdisipliner og profesjoner.
Læringsutbytte
-
Planlegge og gjennomføre en samskapingsprosess sammen med aktører fra offentlig sektor
-
Ha kunnskap om særtrekk ved innovasjon i offentlig sektor
-
Kommunisere muntlig og skriftlig med ulike grupper som praktikere, akademikere og brukergrupper
-
Kunne kritisk reflektere over bruk av teori, praksis og hvordan praksis teoretiseres
Undervisnings- og læringsformer
En kombinasjon av undervisning, gruppearbeid, planlegging og gjennomføring av seminarer/workshops og presentasjoner av resultatene fra denne prosessen. Studentene deles inn i grupper med 3-4 i hver gruppe der de skal jobbe med et innovasjonscase i offentlig sektor.
Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 200 timer.
Det er obligatorisk oppmøte både på forelesninger og gruppearbeid.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Vurderingsformen er todelt med følgende deleksamener:
-
Muntlig gruppepresentasjon som teller 40%. Samlet karakter gis til gruppen.
-
Individuell innleveringsoppgave som teller 60% av karakteren. Mer informasjon er tilgjengelig i Canvas, Bokstavkarakter.