Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Anbefalte forkunnskaper

IND416-G Prosjektledelse og -planlegging og/eller SV-410-G Lokalisering og næringsutvikling eller liknende emne (r).

Innhold

Formålet med emnet er å introdusere studentene til temaet innovasjon i offentlig sektor. Offentlig sektor står overfor et betydelig innovasjonspress, men er samtidig forskjellig fra privat sektor når det gjelder å skape innovasjoner. Offentlig sektor er preget av stor kompleksitet. Innovasjonsprosesser i denne sektoren kan derfor involvere mange ulike interessenter.

I dette emnet legges det vekt på hvordan innovasjonsprosesser kan planlegges og organiseres som samskapte læringsprosesser med sikte på å skape en felles forståelse av utfordringen og hvordan en i fellesskap kan jobbe for å løse dem. Det gis innføring i en samarbeidsbasert metodikk basert på en aksjonsforskningsmetodologi. Studentene vil arbeide prosessorientert i møte med ulike fagdisipliner og profesjoner.

Læringsutbytte

  • Planlegge og gjennomføre en samskapingsprosess sammen med aktører fra offentlig sektor

  • Ha kunnskap om særtrekk ved innovasjon i offentlig sektor

  • Kommunisere muntlig og skriftlig med ulike grupper som praktikere, akademikere og brukergrupper

  • Kunne kritisk reflektere over bruk av teori, praksis og hvordan praksis teoretiseres

Undervisnings- og læringsformer

En kombinasjon av undervisning, gruppearbeid, planlegging og gjennomføring av seminarer/workshops og presentasjoner av resultatene fra denne prosessen. Studentene deles inn i grupper med 3-4 i hver gruppe der de skal jobbe med et innovasjonscase i offentlig sektor.

Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 200 timer.

Det er obligatorisk oppmøte både på forelesninger og gruppearbeid.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Vurderingsformen er todelt med følgende deleksamener:

  1. Muntlig gruppepresentasjon som teller 40%. Samlet karakter gis til gruppen.

  2. Individuell innleveringsoppgave som teller 60% av karakteren. Mer informasjon er tilgjengelig i Canvas, Bokstavkarakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:30:55