Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet vil ta for seg HRM-aktiviteter som omhandler planlegging og tiltak for å rekruttere, utvikle og lede medarbeidere som kan skape resultater som bidrar til å realisere organisasjonsmessige mål. I emnet gis det en systematisk innføring i teori som ligger til grunn for rekruttering, utvikling og ledelse av kunnskapsmedarbeidere i moderne organisasjoner. Vi beskriver og drøfter forskningsbasert kunnskap og systematisk utprøving av tiltak som beskriver og forklarer hvordan man lykkes å skape resultater gjennom menneskelige ressurser. Vi går i dybden på hvordan kompetanseutvikling i kombinasjon med karriereutvikling og lederutvikling kan være nøkkelfaktorer for suksess. Vi er særlig opptatt av hvordan ledere kan utnytte eksisterende forskningsbasert kunnskap om hva som motiverer medarbeidere, og påvirker deres måte å tenke og handle på i organisasjoner, og hva man må ta hensyn til når det legges opp til reformer og endringsarbeid i organisasjoner.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • Ha inngående kjennskap til forskningsbasert kunnskap innenfor HRM-området

  • Kunne beskrive og forklare utviklingslinjer i forskningen og praksis omkring HRM

  • Kunne anvende teori for å utvikle, implementere og evaluere HRM-tiltak.

  • Kunne drøfte og ta stilling til hvordan HRM-tiltak fungerer i forhold til organisasjonsmessige mål

Undervisnings- og læringsformer

Kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, og presentasjon av gruppearbeid. Arbeidsomfang på 270 timer

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja hvis ledig plass

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskravet er det samme som for master i statsvitenskap og ledelse.

Eksamen

Individuell prosjektoppgave som teller 40 % av karakteren. Oppgaven bør ikke overstige 15 sider. Fem timer skriftlig eksamen som teller 60 % av karakteren. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:26:51