Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet begynner med en rekke forelesninger om hva det vil si å utføre forskning, skrive en bacheloroppgave, samt en gjennomgang av nødvendig metodisk kunnskap. Emnet skal gi et innblikk i hva forskning kan bety ved å la studentene gjennomføre et lite forskningsprosjekt. Studentprosjektet skal være en fordypning av en tematikk de har blitt introdusert til i de øvrige emnene i 5. eller 6. semester. Studentene organiseres i små grupper (maksimalt tre studenter i hver gruppe) og hver gruppe tildeles en veileder (fortrinnsvis foreleser de har hatt på emnet de har valgt å fordype seg i). Det tas forbehold om veilederkapasitet ved valg av tematikken.

 

Veilederen vil veilede innenfor sitt fagområde, gruppevis og/eller i større temagrupper. I tillegg vil alle kursdeltakerne samles flere ganger i løpet av kurset, for å presentere bacheloroppgavene og gi tilbakemelding på hverandres oppgaver (så langt de har kommet for øyeblikket).

 

Emnet avsluttes med en poster- og muntlig presentasjon av oppgavens funn og lærdommer som kan være av større interesse for andre forskere og personer i næringsliv og offentlig virksomhet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap og forståelse for hva forskning kan være for noe

  • kunne skrive en lesbar rapport

  • kunne gjennomføre en oppgave innenfor HR-området

  • kunne selektere blant litteratur og velge den mest relevante litteraturen

  • ha innsikt i og kunne drøfte HR-utfordringer fra ulike perspektiver (som f.eks. positivt og negativt)

  • kunne evaluere teori i forhold til empiri (eller annen teori) og vice versa

  • kunne komprimere essensen av et større materiale/tekst til bare noen få setninger

  • ha erfaring fra å kunne kortfattet presentere, i poster- og muntlig form, et større materiale/tekst.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Minimum 80 % deltakelse på kurssamlingene

  • Bestått posterpresentasjon

  • Bestått muntlig presentasjon

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Bacheloroppgaven leveres i Inspera. Gradert karakter A-F.

Annen informasjon

Læring og innovasjon i arbeidslivet med prosjektoppgave er godkjent som bacheloroppgave i bachelorprogrammene Økonomi og administrasjon, og Markedsføring og ledelse på UiA.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG119 – Læring og innovasjon i arbeidslivet 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:26:47